Kan fasting dempe hjerneinflammasjonen hos ME-pasienter?

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

caramello
Husvarm
Husvarm

Re: Kan fasting dempe hjerneinflammasjonen hos ME-pasienter?

Post by caramello »

Spennende tråd :D

Kan jeg spøre hva dere spiser på en normal dag og hva dere spiser på faste dagene ?

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

caramello wrote:Spennende tråd :D

Kan jeg spøre hva dere spiser på en normal dag og hva dere spiser på faste dagene ?
Det hjelper veldig å ha en app som kan kalkulere kaloriinnhold i det du spiser. Mange bruker My fitness pal.
Det finnes flere også. De kan bl.a scanne barcodene på matvarene så du får opp eksakt innhold. På fastedagene
må du også ha tilgang på en vekt, eller måle opp mengdene på forhånd.

Du får mest mat for kaloriene dersom du holder deg til grønnsaker og magert kjøtt.
F.eks Toro glutenfri kremet blomkålsuppe: 66 kalorier for 2,5 dl ferdig suppe. Om du veier
opp noe ekstra blomkål, løk, sopp osv å ha oppi så blir det kanskje 90-100 kalorier. La den svelle litt
før du spiser - overraskende mettende.

Jeg baker også dette brødet siden jeg ikke kan spise gluten: http://butikk.funksjonellmat.no/product ... -glutenfri Også veldig mettende. Jeg skjærer tynne skiver og putter i brødrister, og spiser med diabetessyltetøy :-) To skiver blir da ca 110 kalorier.
Som middag er fisk god valuta for pengene, også med grønnsaker til.

På normale dager er det meningen at du skal spise *normalt* ;-) Utgangspunktet er 2000 kalorier for jenter på vanlige dager, og 500 på fastedager. Menn kan spise 600 på fastedager. Om du vil kalkulere ditt kaloribehov så kan du sjekke det her http://thefastdiet.co.uk/how-many-calor ... -fast-day/ Forumet er også til god hjelp.
Tidligere ME-syk i 6 år. Slik ble jeg frisk: http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=64&t=15631

Lilletuppa
Stamgjest
Stamgjest

Post by Lilletuppa »

Her var det mange gode tips og god inspirasjon :)

Jeg startet på diett i januar, men har sklidd ut flere ganger. Nå har jeg vært inne i en periode hvor jeg har hatt lyst på alt usunt :(

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Dytter litt på denne igjen! Jeg er fremdeles frisk, jobber trener og har det bra! Og ønsker så veldig at andre også skal få oppleve det samme.

Nå har vel ME mange ulike årsaker slik at det ikke vil finnes noen universalbehandling for alle, men har sterk tro på at dette kan hjelpe flere. :-)
Tidligere ME-syk i 6 år. Slik ble jeg frisk: http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=64&t=15631

Ingrid_04
Husvarm
Husvarm

Post by Ingrid_04 »

Cornelia; helt frisk, som før du ble syk?
Og hadde du dårlige matvaner tidligere siden du ble så plutselig mye bedre av dietten?

Har du kuttet ut sukker? Så vidt jeg vet så er sukker betennelsesfremmende. Da må det vel være verre for kroppen å spise sukker og få kalorier fremfor å spise mer kalorier og unngå sukker?
Hvitt brød med syltetøy (selv om det er diabetessyltetøy) gjør at insulinproduksjonen øker. Insulin er et betennelsesfremmende hormon.

Jeg spiser tran hver dag (omega 3 er betennelsesdempende) og mye fisk. Dessuten grønnsaker, grovt brød og animalske produkter. Jeg synes det fungerer bra for meg. Jeg er absolutt friskere enn det jeg var. Likevel er jeg langt fra frisk. Jeg tåler dårlig å gå lang tid uten mat. Stabilt blodsukker er viktig for meg. Jeg har litt lyst å prøve ut dietten din, sånn for å ha prøvd det, men er litt usikker på om det gjør meg sykere.

På fastedagene dine; går det lang tid mellom måltidene? Går du sulten på disse dagene?
Hva tror du om ordentlig fasting, altså hele dager uten mat?

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Reenama- har du også fortsatt?
Hva synes du?

Reenama
Stamgjest
Stamgjest

Post by Reenama »

Hei! Jeg driver fortsatt med 5:2! Merker fort om det blir for mange dager mellom fastedagene! Da blir jeg generelt slapp og stiv og støl om mårran.. Jeg holdt meg unna sukker og hvete og alt dette før, men med fasting merker jeg ikke noe om jeg spiser litt mindre sunt i blant;) Har ikke blitt frisk da, men det har jo hjulpet såpass mye at jeg ikke vil slutte med det! :) Går ikke ned i vekt, men det er ikke så farlig:)

Nå husker jeg ikke hvem som prøvde eller ikke prøvde.. Har du gitt det et forsøk hufsamor?

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Nei, jeg har ikke prøvd.
Jeg skulle faste tre dager for noen år siden, og gikk nesten i bakken allerede første dag, så jeg er redd jeg vil tåle dette dårlig.
Men samtidig er jo ikke dette full faste, det er litt fristende å prøve må jeg si.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom »

Skulle gjerne ha testet dette en gang jeg også. Men sliter med undervekt, trenger hver eneste kalori jeg kan få i meg. Å hoppe over frokost måtte jeg etterhvert slutte med, det førte ikke til noen bedring. Men får jeg lagt på meg litt, så skal jeg teste.

Veldig moro å lese at noen har blitt bedre, inspirerende - måtte det fortsette!!!!
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Ingrid_04 wrote: Ingrid_04
Ja, jeg er faktisk friskere enn før, fordi jeg nå trener i tillegg. Før ME bare jogget jeg litt her og der, og vært støttemedlem på SATS... Nå løper jeg minst 2 ganger i uka.

Hadde et helt vanlig kosthold før, og har det nå også - den eneste forskjellen er at jeg spiser mindre mat 2 dager i uka. Disse to dagene blir automatisk veldig sunne, siden usunn mat fort overstiger 500 kalorier.

Enig i det du sier om sukker. Mulig det vil gi samme effekt å kutte helt sukker og andre betennelsesdempende matvarer. Men det kan innebære en veldig stor omlegging av kostholdet, og være utfordrende selv for friske mennesker. Og jeg personlig ville ikke klart det, er altfor glad i mat, og som cøliaker er det allerede mye mat jeg ikke kan spise.

På fastedagene prøver jeg å holde ut til kl 5-6 på kvelden før jeg spiser, både fordi det skal være gunstig å la fasten vare minst 16 timer, samtidig som jeg ikke kan sove på tom mage. Som du kan se tidligere i tråden spiser jeg som regel 3 måltider. Og legger meg ofte litt tidlig på fastedagene så jeg ikke skal bli sulten igjen... ;-) Enkelte dager er slitsomme, og jeg er veldig sulten. Andre dager kjenner jeg lite til sulten. Men slik er det jo for alle, enkelte dager har man ulvehunger uansett om man faster eller ei.

Fasting gjøres på mange ulike måter og har lange tradisjoner i flere kulturer, men det er viktig å prøve seg fram, særlig når man lider av sykdommer.

Uansett viktig å holde seg godt hydrert, og helst drikke Farris på fastedagene for å holde saltbalansen ved like.
Last edited by cornelia on Wed Oct 29, 2014 15:58, edited 1 time in total.

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

hufsamor wrote:Nei, jeg har ikke prøvd.
Jeg skulle faste tre dager for noen år siden, og gikk nesten i bakken allerede første dag, så jeg er redd jeg vil tåle dette dårlig.
Men samtidig er jo ikke dette full faste, det er litt fristende å prøve må jeg si.
3 dager på rad? Nei, det ville ikke vært noe for meg heller.

Om man googler "intermittent fasting + cfs" så får man opp en del treff som indikerer at flere har effekt fasting.

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Reenama wrote:Hei! Jeg driver fortsatt med 5:2! Merker fort om det blir for mange dager mellom fastedagene! Da blir jeg generelt slapp og stiv og støl om mårran.. Jeg holdt meg unna sukker og hvete og alt dette før, men med fasting merker jeg ikke noe om jeg spiser litt mindre sunt i blant;) Har ikke blitt frisk da, men det har jo hjulpet såpass mye at jeg ikke vil slutte med det! :) Går ikke ned i vekt, men det er ikke så farlig:)
Spennende - da har det visst en effekt på deg også :-) Hvordan legger du opp fastedagene dine? Venter du til kvelden med å spise eller deler du det opp i mindre måltider gjennom dagen?

Post Reply