Må ME ha noe med infeksjoner å gjøre?

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Må ME ha noe med infeksjoner å gjøre?

Post by Nattsvermer »

Det virker som de fleste blir syke etter en infeksjon, og jeg har inntrykk av at mange kanskje ikke er med på at ME kan ha kun andre årsaker, en infeksjon må være med. Rett på meg om jeg tar feil! Jeg forstår ikke min egen situasjon ut ifra infeksjoner. Jeg har vært ordentlig ME-syk i et par år. Sist jeg hadde en infeksjon er 8 år siden, to ganger influensalignende virus med tre ukers mellomrom. Som barn var jeg mye syk, men de siste 8 årene kun små forkjølelser. Jeg har alltid kommet meg og blitt som før etter hver eneste infeksjon. Så i mitt tilfelle kan jeg ikke tro at det er en årsak på noen som helst måte. Jeg har ME med de klassiske symptomene, og oppfyller Canada-kriteriene. Nå venter jeg på time litt her og der for utredning, det er ikke snakk om å rykke fremover i køer når en er "diffust" syk!
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: Må ME ha noe med infeksjoner å gjøre?

Post by badeand »

Nei, det må ikke det. Det kan oppstå spontant eller etter andre påkjenninger, f.eks. fysiske skader, har jeg lest.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

badeand wrote:Nei, det må ikke det. Det kan oppstå spontant eller etter andre påkjenninger, f.eks. fysiske skader, har jeg lest.
Var det jeg også mente å ha lest. Og psykiske traumer, kan det stemme?
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand »

Etter nesten hva som helst, eller ingenting. Men det kan virke som at dess større påkjenning, dess større sjanse for ME.

Problemer etter psykiske traumer kan også være post-traumatisk stress-syndrom.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Linda i sør
Husvarm
Husvarm

Post by Linda i sør »

Hei!

Jeg anbefaler dette nettstedet hvor oppdatert og seriøs informasjon om ME kan leses.
Jeg vil også anbefale å melde deg inn i foreningen, så får du tilsendt informasjon og medlemsblad med oppdatert informasjon rundt forskning o.l.
Er du medlem vil du også kunne søke informasjon og hjelp rundt egen situasjon, og får tips og råd fra erfarne, flinke og engasjerte folk.

http://menin.no/

Lykke til! :)

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Takk, Linda!!

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Jeg kjenner ikke til symptomene på PTSD, men er det mye felles med ME? Eller er tanken at det, og også utbrenthet, kan være et forstadie til ME?

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Hvis du går på ME-foreningens hjemmeside vil du se en artikkel fra mars som omhandler Japanske forskere og deres funn som linker ME opp mot inflammasjon i hjernen. Inflammasjon=betennelse, altså kroppens forsvar mot infeksjon. Det som gjør at fingeren blir rød, sår og hoven når den får en flis. (mulig dette var velkjent info, altså! :-)

Uansett - jeg har nå følt meg nesten frisk i 6 mnd. Det skjedde en endring etter en uke på 5:2-spisemønsteret. Dette er ikke en slankemetode (bare fordi man kan gå ned i vekt som bonus så kaster ukebladene seg over "slankenyheten") : det er en livsstil som skal senke risiko for bl.a.a Alzheimer, kreft og diabetes, og dessuten virker betennelsesdempende. Jeg er overbevist om at min ME forsvant som følge av redusert hjerneinflammasjon fordi jeg endret spisemønster. Har nesten ikke kviser lenger heller (inflammasjon) eller hodepine.
Tidligere ME-syk i 6 år. Slik ble jeg frisk: http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=64&t=15631

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

cornelia wrote:Hvis du går på ME-foreningens hjemmeside vil du se en artikkel fra mars som omhandler Japanske forskere og deres funn som linker ME opp mot inflammasjon i hjernen. Inflammasjon=betennelse, altså kroppens forsvar mot infeksjon. Det som gjør at fingeren blir rød, sår og hoven når den får en flis. (mulig dette var velkjent info, altså! :-)

Uansett - jeg har nå følt meg nesten frisk i 6 mnd. Det skjedde en endring etter en uke på 5:2-spisemønsteret. Dette er ikke en slankemetode (bare fordi man kan gå ned i vekt som bonus så kaster ukebladene seg over "slankenyheten") : det er en livsstil som skal senke risiko for bl.a.a Alzheimer, kreft og diabetes, og dessuten virker betennelsesdempende. Jeg er overbevist om at min ME forsvant som følge av redusert hjerneinflammasjon fordi jeg endret spisemønster. Har nesten ikke kviser lenger heller (inflammasjon) eller hodepine.
Jeg har blitt mye bedre av en kostholdsendring, men ikke 5:2. Og det forsvant også en uventet bonus på noen kilo :) Varmen som har vært og depresjon etterpå har gjort at jeg har spist altfor lite, og merker at formen er dårlig. Så det er ingen tvil om at mat er medisin her! Skal sies at jeg begynte i slutten av mai, så jeg har litt mer tid på meg. Hehe, tegnene på betennelse kan jeg, og har tenkt litt på den når jeg føler at hjernen min sveller og jeg blir varm i hodet. Dette skjer innimellom, med varighet fra et par timer til hele dagen. Ingen smerter, men ubehagelig!

Synne
Stamgjest
Stamgjest

Post by Synne »

Jeg TROR jeg fikk første "knekk" som gav en varig sårbarhet eller svak ME etter en hjernerystelse som jeg ikke tok nok hensyn til. Jeg hadde masse å gjøre og en krevende utfordrende jobb og tok meg ikke fri etter at jeg slo hodet en helg og ble liggende resten av helgen i sengen og var kvalm og kjempedårlig. Tilbake på jobb en uke eller to før kroppen sa fullstendig stopp og jeg var sykmeldt et år.
Når jeg tenker tilbake så var det mange av de samme symptomene jeg har nå med ME som jeg hadde det året jeg var syk.
Men legen sa det var fordi jeg ikke hadde tatt det nok med ro første uka etter hjernerystelsen. Jeg tålte ikke sanseinntrykk og måtte "kjede hodet mitt".
Etter det året anså jeg meg selv for frisk - men jeg ble aldri heelt som før. Tålte mindre, hjernen tålte ikke stress, slet litt kognitivt og klarte aldri å trene meg opp igjen.
Hadde en ny "knekk" noen år senere - denne gangen kalte legene det psykisk og da gikk adrenalinproduksjonen min bananas samtidig som jeg ikke orket eller ville noe og jeg var ikke ute av huset på et nytt år.
Igjen anså jeg meg selv som frisk - men tålte enda mindre enn før og omskolerte meg på deltid.
Så for halvannet år siden presset jeg meg i den 50% stillingen jeg hadde klart å få. Det var litt mye stress og jeg fikk 4-5 forkjølelser og influensaer på rekke og rad og etter det har jeg ikke fungert overhodet.
Så jeg hadde først et hardt slag i hodet - så en hard psykisk påkjenning og mulig PTSD og deretter en runde med influensa og dårlig imunforsvar. De tre tingene skjedde med flere års mellomrom og for hver runde er jeg dårligere enn før og alle tingene skjedde i stress-perioder.
If you get tired of everything in life, learn to rest, not to quit.

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Nattsvermer wrote:
Jeg har blitt mye bedre av en kostholdsendring, men ikke 5:2. Og det forsvant også en uventet bonus på noen kilo :) Varmen som har vært og depresjon etterpå har gjort at jeg har spist altfor lite, og merker at formen er dårlig. Så det er ingen tvil om at mat er medisin her! Skal sies at jeg begynte i slutten av mai, så jeg har litt mer tid på meg. Hehe, tegnene på betennelse kan jeg, og har tenkt litt på den når jeg føler at hjernen min sveller og jeg blir varm i hodet. Dette skjer innimellom, med varighet fra et par timer til hele dagen. Ingen smerter, men ubehagelig!
Dette er virkelig interessant, betennelsestilstander er årsak til mange plager, tror jeg!
Tidligere ME-syk i 6 år. Slik ble jeg frisk: http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=64&t=15631

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Det tror jeg også! Og det er godt at vi klarer å finne noen løsninger her og der :) De siste dagene har jeg slitt mye med denne følelsen av svelling i hodet, det er ordentlig ekkelt! Vet det er flere som har det, så jeg ser ikke bort fra en type betennelse der..

Post Reply