ME og ADHD??

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Mirabell
Fast plass
Fast plass

ME og ADHD??

Post by Mirabell »

Har jeg lest det et sted, eller har jeg bare innbilt meg, at det kan være en sammenheng hos noen mellom ME og ADHD?
Hvis dette stemmer, lurer jeg på hvorfor det er slik.
Men kanskje jeg husker feil.

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: ME og ADHD??

Post by Monika »

Mirabell wrote:Har jeg lest det et sted, eller har jeg bare innbilt meg, at det kan være en sammenheng hos noen mellom ME og ADHD?
Hvis dette stemmer, lurer jeg på hvorfor det er slik.
Men kanskje jeg husker feil.
Mirabell :)

Jeg tror ikke det i så fall kan ha annen sammenheng enn at det nok finnes ME-syke med ADHD.
Har aldri hørt at ADHD utløser ME.

Men ADHD kan utløses av matintoleranser som medfører dannelse av peptider, som er opiate, som går videre fra tarmen over i blodbanen, kommer inn i hjernen; og påvirker psyken på samme måte som narkotika kan gjøre.
ADHD kan også skyldes manglende eller dårlig opptak av fettsyrer m.v., og/eller reaksjoner på div. tilsetnings- og konserveringsmidler.
Mange ME-syke har intoleranser av forskjellige slag uten at ADHD utløses.

Flere påstår at ADHD er adferdsproblemer som bunner i arv og miljø, eller en eller annen feil i hjernens funksjon og kjemi.

Min mening er at i hovedsak ligger årsaken innenfor de to første alternativene.

Her strides mainstreamlegene og de alternative leger/retninger :lys:
Monika

MikkeMus
Stamgjest
Stamgjest

Post by MikkeMus »

Hei.

Jeg har flere ganger tenkt på ADHD og har diskutert det med leger og kjente som jobber med ADHD barn.

Det er flere områder dette skiller seg klart fra ADHD.

Jeg kjenner at når jeg blir veldig sliten og ikke har ro til å lytte til kroppen er det lett at kroppen går i høygir. Den kompenserer for slitenheten med å aktivisere seg ytterligere. Jeg har i mitt stille sinn tenkt at dette er en overlevelsesmekanisme som ligger i vår biologi fra de første menneskene på jord. Tenk deg den gangen man ble angrepet av dyr da var det helt avgjørende at kroppen bruker alle sine ressurser på å være hurtig og aktiv. Samtidg ble det kognitive nedprioritert av kroppen. Ved et angrep av farlige dyr er den beste løsningen å aktivisere alle muskler i kroppen og flykte. Det har vi fortsatt i genene våre.

Nå kommer jeg med spekulasjoner men det er ofte jeg blir sittende å filosofere. Hva om de som har ADHD ble født med en alvorlig grad av ME me allerede ved fødselen slik at kroppen er i et høyr fysisk beredskap hele tiden. På den måten vil vi se åpenbart at den fysiske beredskapen i kroppen går på bekostning den mentale aktiviteten.
Det er veldig lett å se på ADHD barn at de har konsentrasjonsproblemer, hva om de egentlig er dødslitene men at de har problemer med å forklare og sette ord på det. For det første fordi de har vært død-slitene fra de ble født, så de tror at det er sånn det skal være. For det ander har mange hatt det siden fødselen og det har preget deres mentale utvikling i markandt grad.

Jeg kjenner også svært godt en som jobber med autisme, jeg har også noen ganger tenkt. Hva om de egentlig har en MEx10 og resultatet er jo åpenbart.

MM

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Monika »

Hei Mikke Mus :)

Å diskutere ADHD o.l. lidelser blir som å diskutere ME.
ADHD er helt klart også en sekkepostdiagnose hvor legene ikke finner noe på prøver.
Det hevdes f.eks. fra medisinsk hold at det er en feil i signaloverføringen av dopamin i hjernen hos endel barn.
Diagnosen av ADHD er subjektiv, man kan ikke måle disse signalsubstansene.

Noen barn har blitt veldig bra ved hjelp av bio-feedback. Her er det en svakhet i samarbeidet mellom hjerne og frontallappene.
Her ligger mye av evnen til å tenke konsekvenser og en rekke andre ting.
Bio-feedback tilbys bare ved alternative klinikker. Jeg vet at legen Geir Flatabø gjør det. Han har hjulpet mange. Også autistiske barn.

Du er også inne på vår opprinnelige biologi. Ja, det ligger kanskje noe der.
Du skisserer her det vi her inne kaller "fight and fligth" reaksjoner. Det ligger i nok i våre gener og når det skjer så produseres det stresshormoner i overflod.
Det kognitive blir nedprioritert, ja, og også det meste av andre viktige kroppsfunksjoner blir det i en slik situasjon.
Det er derfor konstant stress er så uheldig; enten årsaken er fysisk sykdom eller psykisk.
Det er det sympatiske nervesystemet som da råder.

Men, det er ikke først og fremst denne typen stress som kjennetegner ADHD-barn etter mitt skjønn.

Det er slett ikke alle ADHD-barn (eller voksne) som i realiteten har konsentrasjonsproblemer. De klarer utmerket godt å konsentrere seg i timevis med noe de virkelig liker å gjøre.
Faktum er at disse ikke er A4-personer, kjeder seg lett og derfor blir krevende og utfordrende for omgivelsene.

Mange av disse er ABBA-barn. De er meget intelligente, søkende, kreative og fantasirike.
Det hevdes at Leonardo da Vinci, Einstein og Henrik Wergeland hadde ADHD; for å nevne noen få.

Men, her er nok alle varianter. Dette er et komplisert område, med mange mulige årsaker og kombinasjoner av årsaker.
Mat-/proteinintoleranser og manglende enzymer for nedbrytning av proteiner, er trolig en stor årsak. Her dannes det da opiater som virker på hjerne og adferd som nevnt.
Peptid-nivået kan måles i urinprøver. Men, har du hørt at vanlige leger foretar slike målinger?

Har du lest om prof. Reichelt og hans forskning og det han mener?
Faktisk er han nå kommet inn i varmen og er med på et prosjekt om intoleranser i regi av Haukeland Univ.sykehus og prof. Berstad.

Da årsakene kan være mangeartet, er det nok endel som er født med ADHD og noen er gentisk disponert.
Jeg tror ikke på at medfødt autisme er MEx10. Årsaken tror jeg er en helt annen.

Når det gjelder autisme så hevdes det at det er minst to typer.
En man er født med og en som er oppstått etter fødselen. Det finnes en mengde bevis på at helt normale friske barn har utviklet autisme etter f.eks. vaksiner.

Du er sikkert kjent med at noen autister som er født slik, utvikler endel av hjernen på en ekstrem måte. De blir ultragenier på ett område. F.eks. musikk, matematikk, tegning o.s.v.

Går du inn på www.matoghelse.no og søker vil du finne mye om både ADHD og autisme.

Her er en interessant artikkel også:
http://www.alternativ.no/art/?id=47
Monika

MikkeMus
Stamgjest
Stamgjest

Post by MikkeMus »

Jeg mener heller ikke at barn har MEx10 osv..... Jeg har mer gjort meg tanker om "hva om?". Hvordan ville et barn som blir født med en kraftig ME diagnose utvikle seg?

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Monika »

MikkeMus wrote:Jeg mener heller ikke at barn har MEx10 osv..... Jeg har mer gjort meg tanker om "hva om?". Hvordan ville et barn som blir født med en kraftig ME diagnose utvikle seg?
Du filosoferer over om dersom et barn er født med f.eks. MEx10 så vil kanskje noen av disse barna utvikle autisme?

Eller at noen ADHD-barn kan være født med kraftig ME.

Når det gjelder autisme så er vel ikke disse barna spesielt inaktive, de er mest innelukket i sitt eget sinn og har store problemer med følelser og det å ha kontakt med andre mennesker.
du wrote:Nå kommer jeg med spekulasjoner men det er ofte jeg blir sittende å filosofere. Hva om de som har ADHD ble født med en alvorlig grad av ME me allerede ved fødselen slik at kroppen er i et høyr fysisk beredskap hele tiden. På den måten vil vi se åpenbart at den fysiske beredskapen i kroppen går på bekostning den mentale aktiviteten.
Det er veldig lett å se på ADHD barn at de har konsentrasjonsproblemer, hva om de egentlig er dødslitene men at de har problemer med å forklare og sette ord på det. For det første fordi de har vært død-slitene fra de ble født, så de tror at det er sånn det skal være. For det ander har mange hatt det siden fødselen og det har preget deres mentale utvikling i markandt grad.
Selv om mange ADHD barn kan ha konsentrasjonsproblemer, så er vel kjennetegnet for de fleste at de er hyperaktive.

Jeg får det ikke til å stemme at barn med autisme og ADHD har samme type indre uro og eventuelt høyt fysisk beredskap; som endel med ME har.
At ME ved fødselen ville preget deres mentale utvikling er helt klart, men med kraftig ME ville de nok lagt strak ut ganske fort ut vil jeg tro. Kroppen ville ikke maktet både å være hyperaktiv og dødssliten som du sier, særlig lenge.
Det finnes mange årsaker til ADHD og mange årsaker til ME, men jeg tror ikke at årsakene er de samme.
Ei heller at medfødt ME kan forårsake autisme.

Da vi ikke vet årsaken til at ME utløses og heller ikke medfødt autisme, vil alt dette bli svært vanskelig å finne noen fornuftig konklusjon på.
I mange tilfeller av ADHD mener man å ha funnet er årsak og hos andre ikke.
Monika

Slappifisken
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Slappifisken »

mhj
Moderator

Post by mhj »

Mange av disse er ABBA-barn. De er meget intelligente, søkende, kreative og fantasirike.
Det hevdes at Leonardo da Vinci, Einstein og Henrik Wergeland hadde ADHD; for å nevne noen få
hmmmm.... har mer hørt at de hadde Asberger, altså innenfor autistspekteret....

Selve asberger-spekteret er bredt.... trur de har egen hjemmeside... interessant lesning, for en da får ett innblikk i variasjonen av denne....

ADHD trur æ nok skyldes biologiske årsaker, som matintoleranser etc med flere faktorer innblandet.

adferdsmessig er det ett stort stigma for disse, vel bortsett fra de som bruker det bevisst for unskylde sin ehhh oppførsel når de hærjer rundt.... det blir som å ha touretts som også e en forferdelig lidelse, men det e varisjoner her også...

ADHD kompanserer ofte for fysisk aktivet istedet for mer konse-aktiviteter.

Ja det e vel som noen sa: å diskutere ADHD/ADD er som å diskutere ME - så lar det ligge med det....

:wink: hihi ja æ pleier å si at æ har ADHD, men ikke har energien til det :mrgreen: (ironisk ment da!!!)
Læresetningen er: *3-2-1 STOPP* *Indre styrke og mot* *Tro, håp og kjærlighet* *Balanse, ro, harmoni og flyt*

Utredning ved LHK/SmedS http://www.strommenmedisinskesenter.no/ fra april 2009 :-)

Bloggen min kan du lese her: http://totoneimbehl.wordpress.com/

Massey ferguson
Ny bruker
Ny bruker

Post by Massey ferguson »

Hei.Jeg er ny på dette forumet pga jeg vill gjøre noe med live mitt.Jeg er nå 20 år.

Siden jeg var 3 år fram til jeg var 15 år så var jeg inn og ut av allt som het tester og utredringer.

Alle jeg kjenner spør meg om jeg har adhd og aspergers.Jeg sier da nei for ingen har funnet noe.

Jeg har sommerfuggler og møvr i magen hele døggne,Greier og sitte stille i max 3 min.Jeg var tidligere på sinnemestring som har Hjulpet ca 2-3 år men nå kommer det sinne sakktig tilbake og jeg blir stadig mer og mer nervøs.Jeg blir så sint at det er rett og slett vondt.Hyperventilerer og raser så alle rundt meg får hakaslepp.

Jeg jobber på fiskebåt og når jeg er hjemme så jobber jeg selvstendig på egen fiskebåt.Slik har jeg holdt på i ca 2 år døgnet rundt ca.Det føltes som en avslappels for meg.Fikk tankene på noe annet.

Nå føler jeg at kroppen ikke klarer mer.Hode raser rundt hele tiden men kroppen henger ikke med.Kroppen er rett og slett utmattet.

Min far er akkurat samme person som meg.Hyper som f.Han bruker desverre Alcohol som avslappende.De er 5 søsken som er akkurat like dann.

Min far fikk na påvist ME.Nå bynner jeg og bli litt redd.Skall prøve og få hjelp men jeg kvier meg for jeg hvet nesten at jeg får ett dårlig svar.Hele mitt liv har vert motgang.Barnevern som har jort bar feil og bup som er kjøpt og betalt av mine foreldre ¨for vi trenger ikke hjelp¨ Føler meg nå støggdårlig.

Hva tror dere?

Massey ferguson
Ny bruker
Ny bruker

Post by Massey ferguson »

Har også lerevansker,Store konsentrasjonsvansker,Greier ikke 2 samtaler sammen da bryter allt sammen for meg.

Post Reply