Hva slags type omskolering kan man få dekket av NAV?

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Princessa
Stamgjest
Stamgjest

Hva slags type omskolering kan man få dekket av NAV?

Post by Princessa »

Lurte på om noen som har erfaring kan si noe om hva slags type omskolering man kan få dekket av NAV? Skal nemlig omskolere meg snart og går på AAP. Jeg lurer på om man kan velge f.eks privatist, kveldskoler/internettskoler eller universitetet? Noen som vet?
Tro, håp og kjærlighet. <3

Marthe87
Stamgjest
Stamgjest

Re: Hva slags type omskolering kan man få dekket av NAV?

Post by Marthe87 »

Jeg fikk/får gå på universitet. Men har da ingen utdannelse fra før av, tror nemlig det har litt å si for hvordan de vurderer deg.

maja#
Stamgjest
Stamgjest

Post by maja# »

Jeg ønsket meg en spesifikk utdanning, så jeg fikk dekket privat skole.
Når jeg fant ut hva jeg ville gå, spurte jeg skolen om det var noen andre som hadde fått dekket studieforløpet fra nav, og fikk ett skriv over hvilke nav kontorer som hadde dekket utdannelser hos dem:)
Du er ikke rik før du har noe som ikke kan kjøpes for penger<3

elida
Husvarm
Husvarm

Post by elida »

Hei. Hva dekket NAV for dere ? Min datter skal gå på UIA , årstudium som hun må ta over 2 år for å klare det. Men da får hun jo og bare halvt studielån pga bare 30 studiepoeng pr år. Men det går jo ikke an å "overleve" på. Husleie er jo på 5500 kr pr mnd (må bo alene pga sin ME og blir da dyrere). Og jobb utenom skole sier seg selv ikke er aktuelt pga ME. Så hun har søkt NAV om AAP, for å klare å "dekke" resten til skolegang, men det virka nesten som om de allerede mente at hun sikkert ikke fikk det innvilga. MEn da kan hun jo heller ikke gå på skole pga det økonomiske. HUn er 20 år, minst 50 % redusert, men vil altså bruke sine krefter til å prøve seg på skolegang. Skolen har innvilga å hjelpe henne med å la henne ta årstudiet over 2 år, og det er jo BRA! men så er det altså det økonomiske som skal gjøre til at hun ikke kan gjøre det likevel. Vi er veldig spente på hvordan søknaden til NAV blir behandla.
Har dere noe tips på hva en bør gjøre i denne prosessen med NAV, skal ha møte med den første uka i august. Skolen begynner 10 august, og hun vil begynne da selv om det økonomiske ikke er på plass.

Marthe87
Stamgjest
Stamgjest

Post by Marthe87 »

Jeg fikk AAP mens jeg studerte, MEN var på AAP en stund før jeg startet og studiene ble søkt på i samråd med NAV.
De har strenge krav for å dekke studiere når en er under 26 år, det skal være særlige grunner og de kan nekte å dekke visse studier hvis de ikke her hensiktsmessige.

Simira
Moderator

Post by Simira »

Det er sikkert nye regler nå, men jeg studerte med 50% sykemelding og fikk da fullt lån og stipend men ettergitt halvparten i etterkant. Ettersom utdanningen min ikke passer med helsen gikk jeg på aap mens jeg tok deltidsstudier ved HiO som tiltak.

maja#
Stamgjest
Stamgjest

Post by maja# »

Jeg vet ikke hvordan det fungerer når hun allerede driver med noe når hun søker aap.
Jeg hadde gått i ca 6 mnd på aap da jeg fikk innvilget skole som en del av min aktivitetsplan for å komme tilbake til arbeid.

Kanskje noen andre som vet noe om dette? Evt Krikkert?:)

rosa elefant
Husvarm
Husvarm

Post by rosa elefant »

jeg fikk avslag da jeg søkte høgskole, om jeg orke å studere var det som å jobbe, så da hadde jeg ikke krav på noe hjelp... kjenner nå at jeg ikke klarer å studere, men syntes det var leit svar

Simira
Moderator

Post by Simira »

rosa elefant wrote:jeg fikk avslag da jeg søkte høgskole, om jeg orke å studere var det som å jobbe, så da hadde jeg ikke krav på noe hjelp... kjenner nå at jeg ikke klarer å studere, men syntes det var leit svar
Spørsmålet er jo om du kan bruke den utdannelsen du har til en jobb du orker med de begrensningene som er. Jeg var utdannet innen IT nettverksdrift, noe som særlig for 10 år siden (men også fortsatt) var en ganske stressende jobb. Jeg fikk omskolert meg til arkivar, som gir kompetanse til en del roligere type kontorjobbing.
Om du alt har en utdanning eller kompetanse som gjør at du kan få en jobb du orker (med tilrettelegging), så får du antagelig ikke omskolering.

rosa elefant
Husvarm
Husvarm

Post by rosa elefant »

jeg har kun jobbet i barnehage og skole, noe nav mener er en fin jobb og gå tilbake til

maja#
Stamgjest
Stamgjest

Post by maja# »

Kommer nok også ann på om du har en utdanning fra før.
Da jeg fikk dekket min utdannelse var jeg verken i jobb eller studier. Jeg hadde også vært sykemeldt i nesten ett år, sagt opp og noen måneder etterpå søkte jeg om å få dekket skole. La grundig frem hva dette kan føre til i fremtiden, hvor jeg kan jobbe, hva jeg kan jobbe med, om det lar seg gjøre, hvor mye jeg kan jobbe osv.
Har funnet ut at når det kommer til nav, så må man gjøre ett grundig arbeid før man søker om noe.
Men desverre er det noen som får avslag uansett.

Lucii
Husvarm
Husvarm

Post by Lucii »

Jeg fikk beskjed av NAV om at de kun i spesielle tilfeller godkjenner omskolering i form av 3-årig høyskole-utdannelse, men at jeg nok kommer innunder kriteriene når jeg forhåpentligvis blir frisk nok til å gjennomføre skolegang.
Jeg har bare videregående fra før, men lang yrkeserfaring som gjør meg overkvalifisert til samtlige kurs i NAV sin regi. Videre har jeg de siste årene jobbet som trikkefører, en jobb det skal veldig mye til før jeg kan gå tilbake til pga strenge helsemessige forskrifter og sikkerhetskrav.
Om man har et konkret forslag til utdanning, tror jeg NAV er lettere å ha med å gjøre.
ME-diagnose fra indremedisiner på Kongsvinger februar 2013

Post Reply