Sørlandets rehabiliteringssenter..

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Roger J.
Er av og til innom
Er av og til innom

Sørlandets rehabiliteringssenter..

Post by Roger J. »

Er det noen som har erfaringer fra Sørlandet rehab ?

http://www.sorlandets-rehab.no/index.ph ... ppetilbud/

Min fastlege anbefaler stedet og jeg vurderer å ta ett opphold der men skulle gjerne hørt fra noen som har prøvd dette.

Eller om det er noen her med gode erfaringer fra andre behandlingssteder..

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: Sørlandets rehabiliteringssenter..

Post by Ole-mann »

Jeg var i Tromsø. Men det er lenge siden. Det jeg kan si om Kurbadet er at du får god mat, masse massasje, deilig boblebad for deg selv og fin badstu. Det var dyrt og det er et minus. Kjenner ikke til noen andre steder, dessverre.

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Post by lena fra sør »

Hei ))

Har hørt mye bra om Sørlandet rehab, av noen som har vært der med tanke på ME.
Har ingen erfaring selv, siden jeg er for syk enda.

Lykke til med å finne noe som passer :tob:

Mette
Bofast
Bofast

Post by Mette »

Var inne å leste litt om det, der bra ut. Kan være noe å satse på.

Noen som vet om det finnes et slikt tilbud i Hordaland?
Metten
Det som ligget bak oss, og det som ligger foran oss, er bagateller sammenlignet med det som ligger i oss.

Mr.X
Husvarm
Husvarm

Post by Mr.X »

Hei Mette!

Ifølge legen min er det ikke noe tilsvarende tilbud som dette i Hordaland. Men legen min har henvist meg til dette og jeg er fra Hordaland, så det er bare og gå og snakke med legen sin. Så at de hadde hatt en konferanse i samarbeid med flere fag personer nylig, bl.a. Nyland,Mella,Baumgartnen,Wyller(?) og m.fl. Så det er jo litt interessant dette, blir spennende og se om jeg får plass..... :wink:

Mette
Bofast
Bofast

Post by Mette »

Skal til legen neste uke. Får snakke med han da. Hadde håpet på noe her på disse kanter. Vil ikke reise å være så lenge borte fra barna mine. Det hadde sikkert gått fint, men slik jeg er nå, tror jeg ikke jeg hadde orket reisen en gang. Bare en biltur til legen er et ork.

Får høre med legen om det finnes noe rehabilitering her i Hordaland, men tviler vel på det.

Metten
Det som ligget bak oss, og det som ligger foran oss, er bagateller sammenlignet med det som ligger i oss.

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus »

Jeg syns jeg har lest en eller annen plass at de har eller skal begynne med noe slags rehab for ME - pasienter på Nordåstunet? (Som jo ligger i Bergen). :hva:
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

Mette
Bofast
Bofast

Post by Mette »

Ok. Det skal jeg sjekke opp i. Kan være noe i det. Tror de. Har noe med medstringskursene som går her også. I alle fall i regi av helse Bergen, Nordåstunet er vel underlagt dem.
Ta det opp med legen min når jeg skal dit!
Metten

Mr.X
Husvarm
Husvarm

Post by Mr.X »

Fikk svar på søknaden min om plass på Sørlandet idag, siden det ligger utenfor helse vest sitt området fikk jeg avslag om plass der. Men jeg har fått tilbud omm plass på Røde kors Hauglannd rehabiliteringssenter isteden. Fikk inn på nett siden deres og leste litt om tilbudet deres, først som slår meg er de ikke kommet lenger enn dette i 2012 på ME. Gradert og individet treningsopplegg og kognitiv terapi. Det står da fanen ikke på viljen min, hadde jeg hatt muligheter for og trene og utbytte av det, istedenfor og bli enda mer sengeliggende , så hadde jeg nu fanen meg lagd meg et eget treningsopplegg, står ikke på
Mangel av kunnskap om fysisk fostring her da set har vært en del av personligheten min i alle år før jeg ble syk. Jeg blir så eitrande forbanna, at her må det et oppvask møte til. Hvorfor skal det være problemer med behandling over fylkesgrensene!!!!!???

Mette
Bofast
Bofast

Post by Mette »

Fikk vite på Nevrologen på Haukeland og at det er et opplegg på Nordåstunet uten for Bergen.
Vet ikke helt hva det går ut på.
Men er tilrettelagt ME pasienter.
Legen på Nevrologen sa det var noe en fikk tilbud om hvis man fikk ME diagnosen.
Last edited by Mette on Sat Aug 18, 2012 17:06, edited 1 time in total.

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Post by lena fra sør »

Utrolig dumt at en ikke får komme inn en plass på grunnlag av bosted.
Har noen kjente som har vært på Sørlandet Reha, og det eneste kravet de hadde var at en kunne stelle seg selv. En ble kun med på det som kroppen klarte.
i 2012 burde det vært mange slike plasser, men det skjer nok ikke på lenge enda :hva:
Lykke til, for dere som søker :tob:

Mr.X
Husvarm
Husvarm

Post by Mr.X »

Hei!

der er normal klagegang på vedtaket. Og jeg kommer til og ta dette videre.

Mette, har ikke hørt om noe tilbud på Nordåstunet, men det er opprettet en regional vurderingsenhet for rehabilitering der oppe og det er der dette vedtaket kommer fra.

Lene fra sør, har sett på tilbudet fra Sørlandet og vil si at det kan passe meg og sykdomsbildet mitt, men kan ikke si det samme om tilbudet jeg har fått om Røde Kors Haugland. At de ikke er kommet lengre i behandlingstilbud for oss, vil jeg si er skremmende. Gradert trening har jeg prøvd ved 3 ulike anledninger over flere år, og alle har endt med sykehusinnleggelse.

Post Reply