Sørlandets rehabiliteringssenter..

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Maya
Husvarm
Husvarm

Re: Sørlandets rehabiliteringssenter..

Post by Maya »

Dette har jeg tatt opp flere ganger. Har også tatt kontakt med me-foreningen, uten respons. De aller fleste rehab. institusjoner har trening og adferdsterapi som behandling. Sitat fra Rauland rehab.senters nettside :
" Den fysiske opptreninga  har låg intensitet og er individuelt tilpassa hver enkelt. Det andre sentrale elementet i programmet er kognitiv behandling. Forsking viser at det er desse to  behandlingsformene som har vist størst effekt på pasientgruppa CFS/ME."

Altså, "forskning viser at det er desse to behandl.formene som har vist størst effekt på pasientgruppa CFS/ME".

Det er jo direkte feil og i aller høyeste grad misvisende! Nyere forskning viser jo det stikk motsatte!!
Hvor får helseinstitusjonene sine retningslinjer fra, kan man spørre seg. Fra hvilket Me-miljø... Tror de fleste vet svaret. Dette er helt håpløst.
Jeg har vært syk i nærmere 20år, og gjorde "alt feil" under de første ti år av sykdomsforløpet. Ble fortalt at trening var det eneste saliggjørende, noe som resulterte i at jeg bare ble dårligere og
dårligere. Har i lange perioder vært meget syk. 
Så jeg har kjent på kroppen hva trening kan føre til, og jeg ville aldri kunnet deltatt med et slikt rehab.tilbud. Jeg har store problemer med å følge tråden i en samtale, samt bearbeide info. Jeg ville aldri ha godtatt å måtte følge et opplegg med terapi og samtaletimer. Det blir helt feil, med min type Me., og jeg finner det direkte krenkende!!
For ca. 6 år siden hadde jeg et opphold ved et rehab.senter her i Nord Norge. Min daværende lege, hadde forstått at trening gjorde meg verre. Mitt opphold skjedde på MINE premisser og ble derfor en positiv opplevelse. Klarte dessverre ikke så mye sosial kontakt, men jeg fikk først og fremst ro, vekk fra hjemlige plikter og belastninger.  Alle måltider ble servert på rommet etter eget ønske, jeg fikk fysioterapi,massasje, solarium, og velværepleie. Stedet ligger idyllisk til ved sjøen, og etterhvert tok jeg bittesmå  spaserturer omkring. Betjeningen var omsorgsfulle og hjelpsomme, og jeg følte aldri noe press om å skulle prestere noe. Jeg hadde stort utbytte av oppholdet, og skulle ønske andre me-syke fikk noe tilsvarende. Det er urolig viktig, ikke å måtte føle press, og skulle måtte prestere i en slik setting når man er så syk

Maya
Husvarm
Husvarm

Post by Maya »

Ps. Fordi at noen anbefaler et rehab.senter som hevder å være tilpasset Me-syke, så sier jo det ingen verdens ting? Er det tilpasset med trening og terapi, eller? Sjekk nettsidene, og la dere aldri presse til noen behandling som føles feil.

Mr.X
Husvarm
Husvarm

Post by Mr.X »

Da er det avgjort! Klagen har ikke ført frem og jeg reiser til Røde kors Haugland rehabiliteringssenter om kort tid. Følte jeg var nødt til og takke ja til tilbudet , grunnet fremtidige tilbud. At jeg ikke sitter en stoppe for set med og være negativ til dette behandlingsopplegget.

Men jeg gruer meg til reisen og oppholdet grunnet at set ser ut som hele tilbudet er bygget opp rundt fysiske tiltak og jeg vet hvordan jeg reagerer på det (dårlig). Men samtidig er jeg litt spent og om jeg kan få noe tips som kan gjør hverdagen litt bedre. Motivasjonen er på topp, men venter meg ikke noe hokuspokus. Formen er dårlig for tiden og jeg håper jeg ikke brenner meg på dette. ;)

Skal prøve og holde dere orientert om opplegget og hva det gjør for meg, hvis det er av interesse? Kanskje det kan være til hjelp for andre som vil benytte seg av tilbudet. Selv om jeg ville foretrukket Sørlandet rehabiliteringssenter, så gjør jeg dette med et smil. :):)

Mette
Bofast
Bofast

Post by Mette »

Hei
Har hørt at Hauglandsenteret har et bra opplegg. Det et der fastlegen min vil søke meg til også.
Vet ikke hvilket opplegg el om de har et opplegg for ME pasienter i det hele tatt.
Men vet at de er flink med kreftpasienter og andre kronisk syke.

Ligger fint til ved sjøen.

Fastlegen snakket om fysioterapi, kostveileder, kognitiv terapi, trening og hvile.
For tiden er det ikke snakk om trening for meg. Går mellom sofa og seng. Kjøkken og badet. Samt en liten luftetur rundt huset på gode dager.

Gi en oppdatering når du har vært der. Håper det blir et bra opphold.
Det som ligget bak oss, og det som ligger foran oss, er bagateller sammenlignet med det som ligger i oss.

Roger J.
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Roger J. »

Nå har ihvertfall jeg fått plass på Sørlandet Reh. og skal dit over nyåret så fylkesgrensene var ikke noe hinder i mitt tilfelle ihvertfall. Har pratet endel med dem på tlf og jeg intrykk av at dette er ett bra sted for meg. Treningen er en stor del av opplegget der også men alt går på den sykes premisser. Er man ikke i form så lar man treningen være til man orker..

Gleder meg til å treffe andre i samme situasjon og å lære meg mer om denne sykdommen. Helsevesenet har ihvertfall ikke gitt meg noe lærdom utover det jeg selv har lest på til på nett.

drømmer
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by drømmer »

jeg har også fått plass på sørlandet rehab. har ikke fått eksakt dato enda, men sånn en gang i april neste år..

Jeg søkte først til Tromsø og kurbadet siden jeg tilhører Nordland. Men der er det inntaksstopp gr. lang ventetid.
I etterkant er jeg glad jeg ikke skal dit når jeg ser at der blander de alle slags utmattelsestilstander og samler i en gruppe.
Det blir helt feil for meg. Man behandler jo feks ikke utbrendte og de med ME på samme måten.

jeg har tidligere også (4 år siden) vært på mestringskurs på Sølvskottberget.
Var både lærerrikt, men også i perioder i tøffeste laget.
Men gir Sørlandet rehab en ny sjanse. Selv om det er lenge å være borte... Ikke bare å dra hjem i helgene heller når det er så langt hjemmefra.

Når er det du skal dit Roger J? I april eller tidligere?
drømmer

Roger J.
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Roger J. »

drømmer wrote:Når er det du skal dit Roger J? I april eller tidligere?
Jeg skal dit 28. Januar..

flisil
Husvarm
Husvarm

Post by flisil »

Jeg ringte til sørlandet for å høre hvor lang ventetid de har. Fikk da vite at søknaden min ikke var motatt av de. Ringte for å høre med inntak og den var ikke mottatt der heller. Fy f... Det er ett års ventetid og jeg fikk da altså vite at 5 mnd har blitt kastet bort til ingenting for min del. Jeg er så utrolig lei av å vente og vente.

Håper dere som skal dit skriver litt her inne om oppholdet etterpå.

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

Jeg skal dit 28 januar.
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me
and just forget the world?" - Snow Patrol

drømmer
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by drømmer »

er det noen av dere som har vært på Sørlandet rehabilitering tidligere??

Er litt spent på kosten der?
Er den variert og får en tilrettelagt kost der, for oss som reagerer på sukker, hvete etc?
drømmer

Roger J.
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Roger J. »

Lykketrollet wrote:Jeg skal dit 28 januar.
Da ses vi der da... :)

(Sender deg en PM etterhvert.. Nå er det natta...)

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

Jepp! Det gjør vi da. Er spent.......! ;-)
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me
and just forget the world?" - Snow Patrol

Post Reply