Sørlandets rehabiliteringssenter..

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Mr.X
Husvarm
Husvarm

Re: Sørlandets rehabiliteringssenter..

Post by Mr.X »

Heisann! Jeg var på haugland i september i fjord. Møtte opp i dårlig form, men med et åpent sinn. Stedet er veldig flott og har mye og by på. Fantastisk personell som jobber der og hyggelige folk som var under rehab. Maten var veldig bra også. ;) Det som er at det er lagt opp til aktiv behandling, det vil si at du står for all aktivitet selv, og gjør det som du planlegger av aktiviteter med sykepleier/fysio lege. Det er ikke noe massasje eller alternative behandlingsformer, bare trening. Det vil si at det er ikke tilrettelagt noe behandling direkte mot ME. All behandling er rettet mot flere sykdomsgrupper samlet med aktivitet, kost og hvile. Jeg bestemte meg tidlig at jeg ville prøve og gjorde nett det. Var med det vi hadde planlagt og spist og hvilte mellom det. Det ble 3 harde uker med 2 økter a' 20 min hver dag. Det gikk på viljestyrken løs, men det gikk med hvile mellom hver økt og måltid. Så dagene gikk med spise, trene og sove og ikke noe annet. Merket at jeg fikk litt mer energi den siste uken, og bestemt meg for og ta et reopphold og et treningsopplegg med hjem.

Kommet vel hjem så begynte jeg med engang, men med daglige sysler i tillegg merket jeg at formen begynte fort og bli dårligere. Så etter 4 uker ca valgte jeg og avslutte hele greien og har mer eller mindre vært sengeliggende siden. Har gitt beskjed til Haugland at jeg ikke klarer et nytt opphold. :( Kjipt, men sånn er det, det skal vært fall ikke stå på at jeg har prøvd. Det blir nå min 4 gang jeg prøver med trening for og komme til hektene, men som ender med krasj. Dette krasjet ble litt mildere, for jeg avsluttet i tidligere fase enn før. Men er allikavel helt utmattet og full i smerte og alt det andre som høre med, men ihvertfall ikke på sykehus. Så min mening til dere: Et fantastisk behandlingstilbud rettet mot alle andre sykdommer enn ME. Men det er min erfaring, for all del prøv, kan være det har bedre effekt på deg! :)

Tyrjenta
Husvarm
Husvarm

Post by Tyrjenta »

Roger og Lykketrollet, hvordan var det på Sørlandet Rehabiliteringssenter? Har en av dere eller begge lyst til å dele litt derfra? :snill:

Roger J.
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Roger J. »

Heisann.. Har nå "landet" etter oppholdet på Sørlandet Rehabiliteringssenter. Veldig rart og kommer hjem og dermed måtte fungere i sin egen hverdag. Hører flere andre fra gruppa sier det samme.

Men en tur til Sørlandet Rehab anbefales så absolutt. Det er flinke folk der som gir deg god faglig kunnskap med fokus på hvile, kroppskunnskap, fysioterapi, psykologi og noe trening.
Teamet rundt ME gruppa består av 4-5 personer og det er virkelig flinke folk. Dem holder seg godt innefor sikker kunnskap og forskningsresultater fra bla Rikshospitalet, Helsedirektoratet og andre seriøse steder.
Private kurs med hallelujastemming ofres ikke mye tid her...
Første uka går man rundt å funderer på når opplegget egentlig skal starte, for det skjer veldig lite, før det går opp for en att opplegget allerede har startet. Man lærer ting som man tar med seg hjem for å mestre hverdagen bedre og man får bedre forståelse av egen kropp og signalene den gir deg.
Ingen blir frisk av 4 uker på rehab men her blir du gitt lærdom og kunnskap som kommer til nytte senere..

Og det var utrolig godt å møte andre folk med sykdommen, det har ikke jeg gjort tidligere. Er man sliten og trenger en stund for seg selv er det fullstendig akseptert og man trenger ikke forklare hva som er. Erfaringer deles og man får seg noe venner..

Bygget er litt gammelt men greit, uteområdene rundt er fint, maten er god og dem som trenger laktose/glutenfri mat får dette, og senga litt hard. Det er andre pasienter på huset, mest eldre "hofter og knær" pasienter som kan bråke litt med dørene og sånt men for de fleste av oss er ikke det noe stort problem. Men vi hadde noen som er lydsensitive og sleit litt med det.
Det er ikke så veldig mye å ta seg til på "fritiden" men det er to tvsaler ( nrk salen og tv2 salen). Treningsrommet er tilgjengelig til langt på kvelden og onsdager er bingo med fantastiske Gerd. Bassenget er også tilgjengelig på kveldstid men man må da være minst tre personer, grunnet sikkerheten. Med 34 grader i vannet er det utrolig godt å bare ligge å flyte i vannet :)

Så jeg anbefaler så absolutt stedet. Det er såpass bra og lærerikt at ett opphold her burde blitt gitt automatisk til alle som har fått diagnosen. En fastlege klarer ikke å gi samme kunnskap som dette gir deg...
Last edited by Roger J. on Fri Mar 15, 2013 13:00, edited 2 times in total.

drømmer
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by drømmer »

Takk for flott oppdatering Roger :D

Hvordan var det med fysioterapi. Får alle tilbud om det?
drømmer

Tyrjenta
Husvarm
Husvarm

Post by Tyrjenta »

Tusen takk for info :to: Du forsterker bare mitt inntrykk av stedet, det er veldig godt å høre at det var riktig, så da er det bare å vente tålmodig på plass :toff

flisil
Husvarm
Husvarm

Post by flisil »

Så godt å høre erfaringer fra noen som har vært der. Jeg venter på plass og må nok vente ganske lenge, men jeg vil helst dit så da får jeg bare være tålmodig.

Roger J.
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Roger J. »

drømmer wrote:Takk for flott oppdatering Roger :D

Det er det. Man lærer om fysioterapi, nervesystemet, psykologi og har samtale med lege.. Her er det bare å spørre og grave så mye du vil, når du vil og du får svar. Gjerne på tomannshånd hvis du syntes det er best.
Jeg merker selv at jeg var litt dårlig på å stille spørsmål selv men andre i gruppa fyrte løs med sine spørsmål så jeg fikk svar på det jeg lurte på likevel.. :)

flisil
Husvarm
Husvarm

Post by flisil »

Jeg har fått plass 25.november. Noen andre som har fått plass da?

Noen flere som har vært der og vil dele erfaringer?

Tyrjenta
Husvarm
Husvarm

Post by Tyrjenta »

Jeg skal dit nå i slutten av mnd og gleder meg til det :to: Er selvfølgelig litt spent også :snill:

flisil
Husvarm
Husvarm

Post by flisil »

Jeg fikk telefon for et par uker siden med spørsmål om jeg ville komme 30.september istede, men vi skal på ferie i oktober så da gikk ikke det. Syns det var dumt for jeg ville heller vært der på høsten enn på vinteren.

Fortell gjerne om oppholdet når du har vært der.

Tyrjenta
Husvarm
Husvarm

Post by Tyrjenta »

Ja, skjønner godt det. Er ganske tett opptil jul når du kommer hjem og vinter som du sier. Jeg hadde innstilt meg på at jeg tidligst fikk tilbud på det oppholdet med utgangspunkt i ventetid, så ble positivt overrasket når jeg fikk tilbud allerede på dette oppholdet :to:

Skal dele mine erfaringer :snill:

Vicky
Husvarm
Husvarm

Post by Vicky »

Hei Roger.

Hvordan er maten der?
Tilrettelegger de for de som ikke spiser enkelte matvarer, eller må man spise det man får der.
Er jo ikke allergi jeg har, men kroppen reagerer veldig negativt på både sukker, stivelse og kornprodukter, så jeg spiser lavkarbo.

Roger J. wrote:
drømmer wrote:Takk for flott oppdatering Roger :D

Det er det. Man lærer om fysioterapi, nervesystemet, psykologi og har samtale med lege.. Her er det bare å spørre og grave så mye du vil, når du vil og du får svar. Gjerne på tomannshånd hvis du syntes det er best.
Jeg merker selv at jeg var litt dårlig på å stille spørsmål selv men andre i gruppa fyrte løs med sine spørsmål så jeg fikk svar på det jeg lurte på likevel.. :)

Post Reply