AAP - Omskolering - Unntaksregler - Noen erfaringer?

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
huldra
Fast plass
Fast plass

AAP - Omskolering - Unntaksregler - Noen erfaringer?

Post by huldra »

Hei

Mitt lokale NAV-kontor mener at man ikke får omskolering lenger, kun korte kurs i regi av NAVs samarbeidspartnere (fra noen uker til opptil et halvt år). Men de mener også mye annet rart, som ikke henger på greip - for eksempel at lovvedtak fra 2011 ikke er vedtatt og at unntaksreglene for utvidet AAP ikke vil gjelde fra 2014. Alt dette er GPP (generelt pisspreik).

Så derfor, er det noen her som har hatt AAP siden "starten" (2010) og som har fått innvilget omskolering ganske nylig eller fått en handlingsplan hvor dette inngår (altså utdanning, ikke videregående skole eller småkurs)?

Håper på svar - enten her eller på PM.
Med vennlig hilsen
:rs: HULDRA

Torunnpia
Stamgjest
Stamgjest

Re: AAP - Omskolering - Unntaksregler - Noen erfaringer?

Post by Torunnpia »

Jeg har vært sykemeldt i 1 år,og går nå på aap.Har innvilget 3 år med yrkesrettet atføring,går skole(Nettbasert),men det bestemte jeg selv,da jeg ikke klarer å komme meg på skolebenken hver dag.Nå tar jeg permisjon noen måneder,og får mest sannsynlig dekt et ekstra år gjennom nav på grunn av at jeg er så syk nå og må ta pause.
Jeg bor i ei lita bygd i nordland nå,men bodde i Trondheim da jeg fikk invilget mine 3 år som student gjennom nav.
Men vet det er enkelte navkontor i Norge som "prøver" seg på å tilby kurs fremfor full utdanning,vet ikke hvorfor jeg,spare penger kansje....selv blir jeg sosionom etter endt utdannelse.vet ikke hvilken utdanning du har fra før jeg?
Men synes uansett at det er helt utrolig hvor forkjellig vi blir behandlet av nav....
huff,håper du kommer igjennom med det du ønsker:)
Tror på mirakler og miraklenes tid er ikke forbi:)

huldra
Fast plass
Fast plass

Post by huldra »

Jeg er datautdannet og har vært ute av arbeidslivet i over ti år, så min kompetanse er mildt sagt foreldet. Og uansett kan jeg ikke ha noen av mine gamle jobbtyper lenger, pga arbeidspress o.l. som de medførte.

Forstår jeg deg rett, om jeg tolker ditt svar dithen at du ikke har vært på AAP siden 2010? Grunnen til at jeg spør, er reglene om maks fire år AAP.
Med vennlig hilsen

Torunnpia
Stamgjest
Stamgjest

Post by Torunnpia »

Åh,sånn ja,ble sykemeldt i 2011 og gikk over på aap i 2012...
Tror på mirakler og miraklenes tid er ikke forbi:)

huldra
Fast plass
Fast plass

Post by huldra »

Ok. Men svaret ditt er uansett interessant, siden mitt lokale NAV-kontor stadig gjentar at man ikke får høyere utdannelse lenger - mens du altså har fått innvilget tre år. Takk for at du svarte. Håper flere gjør det også, så får jeg litt rakere rygg på neste NAV-møte ;-)
Med vennlig hilsen

bianca
Ny bruker
Ny bruker

Post by bianca »

Jeg har fått høyskole på AAP, med plan om tre år. De har nå stoppet den i sommer uten vurdering av hva jeg skal gjøre videre, så jeg vet ikke om jeg får den igang igjen. PDD sitter jeg uten ei krone og vet ikke hvordan videre studieløp blir. Har fullført ett år på høyskolen, har igjen to. Men fikk det jo i utgangspunktet innvilget av forrige saksbehandler, så jeg har ikke hørt noe om at høyere utdanning er uaktuelt.

huldra
Fast plass
Fast plass

Post by huldra »

Har du fått skriftlig informasjon med begrunnelse om hvorfor vedtaket ditt er stanset/eventuelt endret? Jeg har hørt om andre som også har fått stanset utdannelsen sin. De har vært på vedtak ett år av gangen, med handlingsplan som har gått utover dette (f.eks. 3 år). Misunner deg ikke situasjonen du er i nå. Usikkerhet er vondt og skaper unødig stress. Ikke bra for noen, og spesielt ikke for oss med ME!

Selv fikk jeg et brev om at jeg ikke ville få mer AAP og ble bedt om å sende inn krav om uførepensjon. Jeg så gjorde, og fikk innvilget AAP mens uføresaken ble behandlet. NAV brukte flere måneder utover skissert behandlingstid, og endte med å avslå krav om uføre samt konkludere med at omskolering ikke var aktuelt pga "relevant kompetanse" til å kunne få jobb. Det siste stemmer forsåvidt, om jeg hadde vært frisk (da kan man jo jobbe med hva som helst!). Jeg er nå sosialklient. Den eneste fordelen med det, er at jeg har fått rett på fri rettshjelp og har derfor satt en advokat på saken.

Jeg anbefaler deg å få deg en advokat med kjennskap til trygderett og ME. Det frigjør stress. Og gå aldri alene på møter med NAV, ha alltid med deg noen. Be om skriftlig møtereferat fra alle møter, og kom med innsigelser dersom ting ikke er referert slik du og din møteledsager oppfattet dem.

All lykke til, Bianca! Håper du kommer tilbake med en solskinnshistorie om litt (tvi tvi!).
Med vennlig hilsen

tertitta
Fast plass
Fast plass

Post by tertitta »

Høyskole utdannede får ikke omskolering, det gjelder fremdeles... Verken på AAP eller annet.
Visst du skal utdanne deg oppover i systemet så går d greit, men det kommer an på NAV sin pengesekk og mulighetene for at din utdannelse gir deg jobb direkte, en jobb du skal utav NAV systemet på.
Med filterbriller og formstøpte ørepropper ser jeg livet gli forbi..

huldra
Fast plass
Fast plass

Post by huldra »

tertitta wrote:Høyskole utdannede får ikke omskolering, det gjelder fremdeles... Verken på AAP eller annet.
Visst du skal utdanne deg oppover i systemet så går d greit, men det kommer an på NAV sin pengesekk og mulighetene for at din utdannelse gir deg jobb direkte, en jobb du skal utav NAV systemet på.
Hei, Tertitta.

Hvor har du det fra, at høyskoleutdannede ikke skal omskoleres? Og hva mener du med fremdeles, altså siden når??
Er man tanntekniker og får Parkinson eller pilot og blir blind, så hjelper ikke høgskolediplomet en inn på arbeidsmarkedet - for å sette det litt på spissen. Så det er jo isåfall en regel som ikke henger på greip. Som så mye annet... *sukk*

Nå har NAV.no endret seg, så jeg finner ikke frem "der inne". Men tidligere (2013) sto det noe om en unntaksregel vedrørende lang/høy utdannelse og hvilke kriterier som måtte være oppfylt for å kunne få dette.

Og uansett forklarer det jo ikke hvorfor vedtatte forløp brått blir stanset underveis eller idet de skal settes i gang, slik som for Bianca og meg.
Med vennlig hilsen

Post Reply