ME-sjuk og lærling?

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
supering
Ny bruker
Ny bruker

ME-sjuk og lærling?

Post by supering »

Hei :)
Nokon her som har erfaring med å vera ME-sjuk og ta fagbrev? Eg er i den prosessen no. Har vore "lærling" gjennom NAV i snart to år, hatt kontakt med Opplæringskontoret heile vegen, og formeininga har vore at eg skulle kunne omskrive alle arbeidstimane mine til læretid. NAV har vore litt opp og ned og fram og tilbake, og Opplæringskontoret har òg til tider vore litt vinglete. No er NAV tydlegvis lei av meg og skal ha meg over på Opplæringskontoret. Dette har det vore snakk om ei stund. Men no seier dei at eg får tilskrive kun 6 mnd som læretid. Litt usikker om det er mest NAV, mest Opplæringskontoret, eller om det er samarbeid (eller manglande samarbeid) som er skuld i det. I alle høve føler eg meg litt lurt når eg no har brukt to år, men får kun 6 mnd. Eg har blitt mykje betre, har kosa meg på jobb, og tar det litt som rehabilitering kombinert med utdanning, men likevel, no har eg trakka rundt i to år og tenkt at eg har danna meg eit godt grunnlag, og så tek dei frå meg store delar av det?

Så det eg lurer på er om nokon har tatt fagbrev, eller er lærling no, og kva opplegg de har? Noko eg kan tilvise til Nav og/eller Opplæringskontoret og seie at slik kan det gjerast?

Gamlå
Fast plass
Fast plass

Re: ME-sjuk og lærling?

Post by Gamlå »

Har du oversikt over hvor mye du faktisk har jobbet?
Vært syk med mange ME symt siden 2007. Diagnose Kronisk utmattelsessyndrom (G93.3) høsten 2012 av H.Nyland

Gjest

Post by Gjest »

Du kan poste dette innlegget i tråden hvor temaet er bla nav,- kanskje krikkert der kan hjelpe deg med noe av det.

supering
Ny bruker
Ny bruker

Post by supering »

Ja, eg har ført timeliste.

Ok :)

Gamlå
Fast plass
Fast plass

Post by Gamlå »

Flott at du har ført oversikt, da vet du hvor mange timer du har jobbet disse to årene. Legg sammen og se hvor mye det blir, målt opp mot 100% arbeid.
Du skriver at du har vært læling via nav. Har du tatt teori vgs nivå tidligere, hatt pause, for så å få læretid. Eller er du det som kalles praksiskandidat som har teorien for faget, men som må jobbe seg opp nok erfaring?
Hvordan har opplæring i bedrift vært?
Vært syk med mange ME symt siden 2007. Diagnose Kronisk utmattelsessyndrom (G93.3) høsten 2012 av H.Nyland

julees
Husvarm
Husvarm

Post by julees »

Jeg var lærling fra august 2012 til starten av februar 2013. da hadde jeg gått 50% sykemeldt fra november. jeg jobbet da skift og det funket til slutt ikke, ettersom at de også sa at jeg aldri kom til å bli ferdig, å måtte på en måte starte på nytt hver dag siden jeg ikke jobbet 100%. så da sluttet jeg, og nå tar jeg videregående 3.klasse over 2 år.

Sorry for at dette kom veldig sent i forhold til resten av innleggene så det er vel ikke sikkert dere ser dette. :wink:

Post Reply