Dere som jobber, hvordan holder dere ut arbeidsdagen?

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Rosenkvisten
Husvarm
Husvarm

Dere som jobber, hvordan holder dere ut arbeidsdagen?

Post by Rosenkvisten »

Jeg jobber 100% og er alenemor. Kjenner de dårlige dagene mine holder på å ta knekken på meg selv om det har blitt litt bedre enn tidligere(antakeligvis siden jeg hadde D vitaminmangel og sånt i tillegg da). Men jeg kan plutselig være kjempe dårlig noen timer på døgnet så snur det litt så blir jeg dårlig igjen også. Jeg vil ikke miste jobben min eller slutte å jobbe. Føler jeg er heldig som har fått den flotte jobben jeg har. Har vært sykemeldt tidligere fordi jeg hadde ikke noe valg. Følte det gjorde alt mye verre for meg.
Kjekke folk og positive tilbakemeldinger her på jobb holder meg oppe, selv om jeg vet jeg blir snakket om etter at jeg var åpen om mine plager og at jeg må utredes. Måtte jo si noe siden jeg måtte ta skikkelig tak i dette. Det var vanskelig for meg å si det fordi jeg har forsøkt å skjule dette i mange år etter jeg var sykemeldt. Jeg liker ikke å snakke om meg selv til andre og at de skal gå rundt og snakke om meg og spekulere i alt. Hørte fra noen at ei her på jobb mente maten min gjorde meg syk. Kjenner jeg blir irritert på dette. Jeg har lagt om kosten for å klare å holde meg noenlunde på bena.
Holder på å bli sprø av at det tar så mange år med utredning. Nye leger som begynner i hytt og pine og mumler om at jeg har irritabel tarm. Prøver å si at magen ikke er det verste. Sier allmenntilstanden er elendig.
Må låse meg inn på do mange ganger å legge meg ned. Får jo hjertebank, sår hals og feberfølelse av å kun sitte med en datamaskin. Jobben min er heldigvis ikke tung eller stressende. Men det er jo selvfølgelig krevende å klare å holde seg oppe på bena når en er så dårlig. Sliter med å se på dataen for lenge også. Føler jeg bare ser en tåke.
Har dere gode tips? Synes det hjelper litt å legge seg ned hele tiden, men plagene forsvinner jo ikke da. Men lindres litt av og til:) Bare litt mer hjertebank og litt forvirring som kan oppstå når jeg legger meg ned. Er jo utmattet for det om. Men godt å legge seg ned når en er dårlig og kroppen svikter selvfølgelig:)

Simira
Moderator

Re: Dere som jobber, hvordan holder dere ut arbeidsdagen?

Post by Simira »

Har du ikke mulighet til å jobbe f.eks. 80%?
Har dere ikke noe pauserom på jobb hvor du f.eks. kan legge deg ned litt? Forutsatt at man har mulighet såklart, men tror ingen på jobb hadde reagert om jeg la meg ned litt på sofaen i vrimleområdet, selv om jeg heldigvis ikke har behov for det.

Har du en god kontorstol og tilrettelagt kontorplass? Det har du jo også rett på, hvis det kan gjøre arbeidshverdagen din lettere.

swimfan
Stamgjest
Stamgjest

Post by swimfan »

Rosenkvisten wrote: Må låse meg inn på do mange ganger å legge meg ned. Får jo hjertebank, sår hals og feberfølelse av å kun sitte med en datamaskin. Jobben min er heldigvis ikke tung eller stressende. Men det er jo selvfølgelig krevende å klare å holde seg oppe på bena når en er så dårlig. Sliter med å se på dataen for lenge også. Føler jeg bare ser en tåke.
Du sier du jobber 100%, men jobber du 100% av den tiden du er på jobb, i 100% kapasitet? Foruten vanlige pauser som alle skal ha i løpet av en arbeidsdag.

Linda i sør
Husvarm
Husvarm

Post by Linda i sør »

Jeg tenker umiddelbart at du bør være forsiktig med å presse deg slik du beskriver. Faren er stor for at du kan bli enda dårligere, få sterkere og flere symptomer!
Tror det må være bedre å jobbe litt mindre enn å gamble og plutselig ikke kunne jobbe i det hele tatt!
Men vet det er vanskelig når en trenger de pengene enn har, for å få hverdagen til å gå rundt!

Lykke til! :)

Rosenkvisten
Husvarm
Husvarm

Post by Rosenkvisten »

Jeg tenkte at jeg trengte briller, men så er det bare av og til jeg blir tåkete eller følelsen av at ting er rett oppi ansiktet mitt og sånt.. har god stol og alt det der altså. Er stort fokus på sånt. Men merker jeg sliter med å være så effektiv og noen ganger føler jeg meg direkte full og med influensa eller noe sånt.. eller bakfull.. vi har ikke pauserom. Har kantine. Har lagt meg ned på do eller i kjelleren hvor det ikke er folk. Vi har heldigvis en sofa på toalettet. Legger meg ofte der. Jeg gjør det jeg skal men sliter en del da. Vet de er veldig fornøyd med meg fordi jeg alltid er på tilbudssiden og ordner alt. Men det er ikke sånn at jeg har så stort press på meg og sånt.. som regel har jeg ikke det. Sliter med å få ting til å gå rundt økonomisk så føler jeg ikke har noe valg. Jeg jobber 100% med en halvtimes matpause.. altså hver dag fra 7-15. Jeg håper jo at jeg har vitaminmangler eller noe som kan fikses. Men legen sa blodprøvene var fine nå sist. Pleide å ramle i trappen før fordi jeg var så svimmel. Virker som at det har bedret seg iallfall. Men føler meg helt fjern og glemmer navn og ting. Synes det er trist.

Rosenkvisten
Husvarm
Husvarm

Post by Rosenkvisten »

Jeg sitter mye å ikke gjør noe eller så hadde jeg ikke overlevd arbeidsdagen. Sliter med konsentrasjonen når jeg blir så dårlig. Må legge meg ned på sofaen på do eller bare sitte der og lukke øynene litt og sånt. Det er en 100% jobb fordi jeg tar telefonene på jobb(resepsjonist/sekretær). Så får jo slappet av helt til telefonen ringer.

Ensiferum
Stamgjest
Stamgjest

Post by Ensiferum »

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver Rosenkvisten. Både det å jobbe med så sterke symptomer og andre som skal synse og mene hva som er galt med deg( som du nevnte i hovedinlegget)

Hvordan jeg holdt ut i jobb? Helt ærlig vet jeg ikke helt selv.... Trivdes ufattelig godt, har fantastiske kolleger og arbeidsgiver, hyggelige kunder og ja rett og slett en god jobb. Jeg tror dette bidro til at jeg tvang meg selv til å jobbe, selv om det ble bare noen få timer i uka tilslutt. Ble rett og slett pisking. Jeg tvang meg på jobb uansett, jeg holdt på å besvime flere ganger, gjorde en generelt dårligere jobb enn mine kolleger, prøvde så godt jeg kunne å skjule sykdommen, jeg måtte holde meg fast i ting og sitte ved enhver anledning. Dette gjorde meg mye sykere, men jeg holdt ut i litt over 1 år før jeg ble sykemeldt. Så får vi se om jeg tvinger meg selv tilbake når sykemeldingen er over. Vanskelig å gi slipp på arbeidsplassen : /

Jeg jobber i butikk, så jeg ser for meg at er mer fysisk krevende enn resepsjonist/sekretær som du er Rosenkvist. Har du vurdert sykemelding evt andre tiltakt slik at du får inntekt uten at du må jobbe deg sykere? Jeg unner ingen i å havne i min situasjon hvor man rett og slett hindrer seg selv i å bli frisk.

(Beklager hvis jeg skrev litt rotete)

Rosenkvisten
Husvarm
Husvarm

Post by Rosenkvisten »

Ensiferum wrote:Kjenner meg godt igjen i det du beskriver Rosenkvisten. Både det å jobbe med så sterke symptomer og andre som skal synse og mene hva som er galt med deg( som du nevnte i hovedinlegget)

Hvordan jeg holdt ut i jobb? Helt ærlig vet jeg ikke helt selv.... Trivdes ufattelig godt, har fantastiske kolleger og arbeidsgiver, hyggelige kunder og ja rett og slett en god jobb. Jeg tror dette bidro til at jeg tvang meg selv til å jobbe, selv om det ble bare noen få timer i uka tilslutt. Ble rett og slett pisking. Jeg tvang meg på jobb uansett, jeg holdt på å besvime flere ganger, gjorde en generelt dårligere jobb enn mine kolleger, prøvde så godt jeg kunne å skjule sykdommen, jeg måtte holde meg fast i ting og sitte ved enhver anledning. Dette gjorde meg mye sykere, men jeg holdt ut i litt over 1 år før jeg ble sykemeldt. Så får vi se om jeg tvinger meg selv tilbake når sykemeldingen er over. Vanskelig å gi slipp på arbeidsplassen : /

Jeg jobber i butikk, så jeg ser for meg at er mer fysisk krevende enn resepsjonist/sekretær som du er Rosenkvist. Har du vurdert sykemelding evt andre tiltakt slik at du får inntekt uten at du må jobbe deg sykere? Jeg unner ingen i å havne i min situasjon hvor man rett og slett hindrer seg selv i å bli frisk.

(Beklager hvis jeg skrev litt rotete)

Nei jeg synes ikke du skrev rotete:) Men jeg vet hva du mener..føler jeg skriver rotete selv og at jeg må slå opp i ordboken mange ganger for å sjekke om jeg bruker riktige ord i riktige sammenhenger. Skikkelig kjipt:( Bare begynner å snakke mye tull mange ganger og klarer ikke å få ut ord skikkelig. Sånn sløv i snakkingen. Så kan jeg snakke som en foss neste dag og bli overrasket over alt det fornuftige som kommer ut;) hehehe.. Jeg skjønner deg godt. Du er nok litt som meg:) Jeg har gått sånn i mange år og har blitt bedre med tiden av en eller annen grunn og det er jo veldig positivt. Fatter ikke hvordan jeg har holdt ut selv. Vet bare jeg kan presse meg noe sykt. Noe som ikke er bra i det hele tatt. For en dag kommer jo smellen ja. Men jeg har jo gått fra å være sengeliggende stort sett hele tiden og måtte få hjelp av foreldrene mine til å vaske huset mitt og rydde..og passe min sønn når jeg ble skikkelig dårlig. Skjedde ofte at jeg kollapset på sofaen og min sønn prøvde å vekke meg. Følte meg veldig mislykket som mor og gråt nesten hver kveld i fortvilelse etter at sønnen min hadde lagt seg. Spesielt på de aller verste dagene. Men har bitt tennene sammen og tenkt at det vil forsvinne. At en dag skal jeg bli frisk. Heldigvis har jeg er veldig omsorgsfull sønn som sier at han skal ta av tv-en for meg siden jeg alltid er så sliten. Så søtt:) Nå klarer jeg iallfall å gjøre en del og holde meg oppe litt mer selv om jeg kjenner jeg er skikkelig dårlig i formen. Har brukt all min energi på jobb og sønnen min. Har gjort det jeg kan selv om jeg har fått litt slengkommentarer om at jeg er så treg med å komme i gang med ting og at jeg er lat fra venner og familie. I dag er jeg helt klar i hodet og føler meg ganske fin i formen. Det er helt fantastisk med sånne dager. Før var jeg ekstremt dårlig hele tiden. Jeg vet jo ikke helt hva som er galt med meg, men fikk jo beskjed om å lese om utmattelsessyndrom av min forrige lege som dessverre har sluttet nå. Når jeg leser om det så kjenner jeg meg jo igjen da. Men jeg kjenner jo at det er noe fysisk galt. Kjennes ut som en infeksjon som herjer i kroppen eller noe sånt. Jeg er jo veldig heldig som ikke er sengeliggende hele tiden og sånt. Når jeg leser her inne og kjenner selv på mine plager som kanskje er en liten ting i forhold til andres plager her inne så blir jeg så lei meg. At helsevesenet ikke tar det seriøst nok og hvordan dere må kjempe for å bli trodd og tatt seriøst. Og hvordan dere må kjempe hver dag. Er så glad jeg registrerte meg i dette forumet for det gjør alt så mye lettere:)
Jeg tør ikke å sykemelde meg. Jobber i en bedrift som sliter økonomisk for tiden og som har permittert masse folk og mange måtte også slutte. Har på følelsen av at en slik runde er rundt hjørnet igjen. Aner ikke hva jeg skal gjøre egentlig. Vet liksom ikke hvilke dager jeg er god eller ikke. Så kan det svinge i løpet av dagen også. Blir så glad når jeg får sånne energi kick.. føler meg litt "høy" om jeg kan si det slik. Så da skal jeg jo gjøre alt. Så kommer kanskje smellen noen timer eller dager etterpå. Men er herlig når det kommer da. Heldigvis klarer jeg å alltid holde meg positiv.. Og spiser så sunt nå at jeg sjelden blir gretten eller negativ lengre :wink: Setter mer pris på alt nå enn før og klarer å finne noe positivt i alt. Tror det er mye av grunnen til at jeg holder ut også :sol: Men samtidig blir jeg jo lei meg når jeg ikke klarer de tingene jeg vil klare lengre.

Post Reply