Rehabiliteringssenteret i Rauland -AIR

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Krissaomg
Husvarm
Husvarm

Rehabiliteringssenteret i Rauland -AIR

Post by Krissaomg »

Hei!
Legen snakket noe om rehabiliteringssenteret i Rauland sist jeg var der og om dette kanskje var noe vi kunne prøve, men jeg er litt redd...
Er spesielt redd for at jeg skal bli presset for mye, evt presse meg selv for mye (noe jeg er veldig flink til, spesielt om jeg blir "oppmuntret").
Har selv erfaring med å bli sendt til fysio og blitt lam i bena 3 uker etter, så har ikke veldig lyst til å ende opp der igjen :rs:

Har fått beskjed av legen at de tar imot pasienter med moderat ME, men fikk også beskjed av hun at hun vurderte meg lavere enn dette.
Lurer da på om noen har noen erfaringer eller om noen har vært der?
Er det noen vits for meg å prøve dette eller kommer jeg bare til å bli verre?

Setter pris på svar :)
Life is what you make it, so make it good.

“You’ve got to take the good with the bad, smile with the sad, love what you’ve got, and remember what you had. Always forgive, but never forget. Learn from mistakes, but never regret.”

eplekart
Ny bruker
Ny bruker

Re: Rehabiliteringssenteret i Rauland -AIR

Post by eplekart »

Hei!

Dette kommer nok altfor sent, men jeg prøver likevel.
Jeg var på AiR vinteren 2012 og har et noe blandet inntrykk av oppholdet der. Jeg har mild ME, og var før oppholdet på bedringens vei.

Litt om hvordan det fungerer:
De delte inn brukerene i fire grupper ettersom hvilken uke de ankommer. Hver gruppe hadde en egen lege, fysioterapeut, trener og arbeidslivskoordinator. (Jeg mener at det som bestemmer om du får noe ut av oppholdet eller ikke er hvilken gruppe du kommer på. Da jeg var der hadde den ene legen hatt ME selv og den gruppen hadde brukere som var veldig fornøyd med måten de ble møtt og behandlet på, og den tiltretteleggingen de fikk, både under trening og sosialt. De to neste gruppene hadde jeg ikke noen kontakt med, så de vet jeg ikke noe om.)

Dagene hadde mye innhold, det var idrett/trening, bevegelsestrening, forelesninger, gruppesamtaler, enkeltsamtaler, praktisk undervisning etc. og alt fra 1-4 slike økter om dagen. Mix og match så du kunne ha en dag med to treninger og en samtale, og neste dag med en forelesning, en samtale og en trening osv. Det var og lagt opp til aktiviteter om kvelden, som maling, lage belter, ridning og masse annet, det sosiale spilte en stor rolle!

Uheldigvis for meg kom jeg på den gruppen med en lege som mente at man skulle tenke seg helt frisk og noe tilrettelegging var det ikke snakk om. Hvis du ikke deltok skulle han personlig si ifra til NAV om at du ikke var samarbeidsvillig og da kunne du bare glemme å få noen økonomisk støtte! Denne type holdning fortsatte han å ha under hele oppholdet, og han holdt og flere forelesninger med "tankens kraft" som tema. Vi var 3 med ME på min gruppe, og alle sammen følte seg nedverdiget og mistrodd. De andre ansatte på min gruppe hadde heller ingen kunnskap eller kompetanse om ME, og vi deltok på lik linje med de andre brukerene. Høyt treningstempo, høy musikk og fullt kjør fra første sekund! Jeg tok kontakt med dem enekltvis og forklarte min tilstand og forutsetninger, og følte at jeg ble hørt og trodd av alle (untatt legen), men den eneste tilretteleggingen var den jeg selv sto for. Jeg følte at de ville meg vel, men at de rett og slett ikke hadde nok erfaring med ME-brukere og at de puttet oss i samme bås som de som var utbrente og det fungerte utrolig dårlig. Jeg var med på det meste og ble dårligere mens jeg var der. I etterkant fulgte jeg treningsplaner og hadde fullt fokus på å bli frisk i tråd med den kognitive adferdsterapien oppholdet er bygd opp rundt, og kollapset fullstendig 2 mnd senere. Tilbake til start!

Hvis jeg derimot ser bort fra legen, den dårligere formen og det daværende ikke-eksisterende ME-tilbudet, var oppholdet supert. For alle som har et potensiale for å bli bedre av trening, eller som møter en gruppe der det er større mulighet for tilrettelegging, er AiR et skikkelig bra opplegg. Forhåpentligvis har de nå brukt de to årene siden jeg var der til å tilegne seg kunnskap og til å bli kjent med hvordan mange ME-syke fungerer både i fysiske og mentale aktiviteter. Hvis de har det reiser jeg gjerne tilbake, for potensialet var så veldig stort og jeg forstår godt at andre som har vært der (med andre diagnoser) skryter det opp i skyene. De som ikke hadde ME på min gruppe var stort sett superfornøyde, og jeg så at de bare ble bedre og bedre mens de var der.

Jeg vil og gjerne høre om andres erfaringer og om det har skjedd noen endringer siden jeg var der. Lykke til:)

Post Reply