Arbeide igjen?

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
hjartebank
Husvarm
Husvarm

Arbeide igjen?

Post by hjartebank »

Jeg har i ca to år vært veldig sliten. Har vært sykemeldt i kortere perioder mange ganger denne tiden. Hadde en lege som ikke tok meg seriøst, og jeg orket derfor ikke å gå nærmere inn på mine problemer med han.

Har nå fått ny fastlege, som mener at jeg har alle symptom på ME. Har tatt alt av blodprøver, der alt utenom kortisol var fint. Den var på litt over 700.

Har nå vært sykemeldt i 2 mnd, og legen vil ha meg litt ut i arbeid igjen. Jeg jobber vakter med stort ansvar for andre mennesker. Problemet er at jeg aldri vet når jeg "går tom ", og syns det er uforsvarlig at jeg skal gå en hel vakt uten mulighet til å hvile / gå hjem om behovet kommer...

Føler ikke jeg har krefter til å forklare / argumentere for dette, selv om jeg har sagt fra...
Føler at jeg blir tatt alvorlig, men likevel ikke fullstendig forstått...

Elsker jobben min, men det er viktig at ting er forsvarlig. Føler meg som en unnasluntrer...

Hva ville dere ha gjort?

Wachita
Husvarm
Husvarm

Re: Arbeide igjen?

Post by Wachita »

Mtp at du har et så stort ansvar for andre folk, hadde jeg ikke tatt sjansen på det. Ta ansvar for deg selv først!
Det er vanskelig å være ansvarlig å sørge for at andre har det bra, når du ikke har krefter til å gjøre alt du føler du burde gjort med deg selv først. Her må man bare legge bort det flink pike syndromet, og tenke på seg selv og sine begrensninger før man kan tenke på andre.

Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Post by Kontoristen »

Jeg ville spurt legen om henvisning for å utrede om du har ME, før du evt. prøver deg på jobb.

hjartebank
Husvarm
Husvarm

Post by hjartebank »

Hvordan er egentlig gangen i det her da? Har nå vært på MR av hodet og eeg.... Tror han tenker han har det han trenger for en evt diagnose.... Er det ikke slik at fastleger kan sette diagnoser selv nå da? Føler han på en måte vil finne ut av dette selv...

Wachita
Husvarm
Husvarm

Post by Wachita »

Jeg er fortsatt under utredning. Tatt MR, EKG, lungetest og en haug med blodprøver og fikk henvisning til nevrologisk på haukeland, dit kommer jeg meg ikke inn før i mars. Tror nok de fleste vil teste mest mulig og sende videre til spesialister før de gir en evt diagnose.

hjartebank
Husvarm
Husvarm

Post by hjartebank »

Hmmm.... Får høre hva han sier neste gang da.... evt presse litt på....

Tror han har troa på at jeg skal bli fort frisk/ bedre, siden jeg har ett forholdsvis høyt aktivitetsnivå, men det er mye redusert i forhold til tidligere.

Prøvde meg på 1,5 timer julegave handling en dag, og var sofaliggende 80 % av de to neste dagene... Blytung i armer og bein og smerter overalt....

Merker jeg er FRUSTRERT!!!! Jeg VIL gjøre vanlige ting....

Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Post by Kontoristen »

Jeg ville ha blitt henvist til f.eks en indremedisiner som Gunnar Aasen, i f.h.t NAV så krever vel de en diagnose fra en spesialist i tillegg til fastlegen sin.

Gamlå
Fast plass
Fast plass

Post by Gamlå »

Er det mulig at du kan utføre deler av jobben, dvs slippe å ha et overordnet ansvar for de du jobber opp mot? Eller har du mulighet til å prøve en annen type arbeid hos arbeidsgiver?
Vært syk med mange ME symt siden 2007. Diagnose Kronisk utmattelsessyndrom (G93.3) høsten 2012 av H.Nyland

Post Reply