For syk til tiltak

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
tusta
Husvarm
Husvarm

Re: For syk til tiltak

Post by tusta »

Spes kan skrive erklæring om at du er for syk for tiltak, hvis h*n mener du er det. Fikk tilbud om det. Angrer som en hund på at jeg fullførte på vilja! Alt jeg opparbeidet meg på 7år er forgjeves :/

Travis
Husvarm
Husvarm

Post by Travis »

Ja, både fastlege og spesialist kan skrive legeerklæring på at du er for syk for tiltak. Det virker som at det er veldig forskjellig hvilken holdning saksbehandlere har til å få klientene sine ut på tiltak. I en litt bedre periode var jeg og snakket med en saksbehandler og vi luftet ideen om at jeg kanskje skulle prøve meg i en aktivitet, og da sa saksbehandleren i fra om at de gjerne ville ha legeattest på at jeg faktisk var frisk nok til det. Det ble heller aldri tatt opp at jeg skulle ut i noen arbeidsutprøving før jeg kunne levere uføretrygd, men da hadde jeg riktignok vært veldig lenge i systemet.

Dersom du ikke er i stand til å gå på tiltak, så er det beste å si klart i fra på forhånd slik at du ikke blir sendt på tiltak. Hvis det ikke nytter, så tror jeg det beste vil være å prøve tiltak og så heller gå hjem raskt hvis du ikke holder ut. Da viser du vilje til å prøve ut arbeidsevnen din. Men går det ikke, så går det ikke og da må du få legen til å skrive en erklæring på at du er for syk.

maja#
Stamgjest
Stamgjest

Post by maja# »

I aktivitetsplanen kan det faktisk stå "hvile" som aktivitet. Jeg har lenge vært for dårlig til å kunne delta på noe som helst, da lege bekreftet dette fikk jeg aktiviteten "hvile" på planen.

Men som Travis sier, så er det nok forskjeller fra nav kontor til nav kontor.
Du er ikke rik før du har noe som ikke kan kjøpes for penger<3

Post Reply