Føler meg presset til å si opp...

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Føler meg presset til å si opp...

Post by Kontoristen »

Jeg hadde før jul et møte med arbeidsgiver, en fra personal og ei fra fagforbundet. Det fordi det straks er 2 år siden jeg ble sykemeldt.

Eneste muligheten jeg hadde på å få beholde ansettelsen min er om jeg begynner å jobbe innen sommeren....

Vi ble enige om å ha ett nytt møte i slutten av januar, denne gangen også med legen.

Jeg har vært hos legen 2 ganger etter dette, og i tillegg hatt masse tankespinn om dette. Jobben jeg har vil jeg påstå å si er en av de værste man kan ha med denne diagnosen :/ Legen sa det også, se realistisk på det, du er ikke frisk nok.

Sjefen min var klar på, før forrige møte, at hun gjerne vil ansette noen i min stilling. Derfor ringte jeg i dag til hun fra personal i kommunen, og sa at det ikke er realistisk at jeg kommer tilbake i samme stilling, men at jeg gjerne ville gjøre som hun foreslo på møte - å teste meg i noe annet innenfor kommunen.

Vi snakket litt, og hun sa :"Så du er klar for å si opp?" Jeg skjønte ingenting, har jo gjort den veldig klart at jeg er veldig redd for å miste den faste ansettelsen min i kommunen?

Nå var det plutselig ikke så enkelt som hun hadde sagt på møte, for det var egentlig ingen jobber innenfor kommunen som ikke hadde de to faktorene som plager meg mest, støy og stress.

Jeg er veldig forvirret, og veldig redd for å miste den dyrebare stillingen min. Sa at jeg jeg gjerne vil prøve meg i noe annet, hun ville helst at det skal gå gjennom NAV, som en slags hospiterings/tiltaksplass, slik at NAV lønner meg.

Hva bør jeg gjøre?

Simira
Moderator

Re: Føler meg presset til å si opp...

Post by Simira »

For all del, ikke si opp!
Har dere noe verneombud du kan snakke med? Evt. ta kontakt med fagforening?

Rasmus
Husvarm
Husvarm

Post by Rasmus »

Arbeidspraksis i egen virksomhet/på egen arbeidsplass" eller hva det nå heter kan absolutt anbefales. Da gjør du noe aktivt og får prøvd ut arbeidsevne under kjente forhold, samtidig som du vinner tid ved at du beholder den faste stillingen din.

Med tanke på stress vil jeg tippe det er mye verre å prøve seg ut i "skjermet virksomhet" eller noen andre tiltak i regi av NAV. Og dersom du er så heldig å få så pass bedring at du slipper 100% uføretrygd, så er det langt å foretrekke å kunne starte opp forsiktig et sted du er kjent både med arbeidsrutiner, kollegaer og så videre.

Linda i sør
Husvarm
Husvarm

Post by Linda i sør »

Jeg har opplevd tilsvarende! :D
Jeg har forståelse for at arbeidsgiver ønsker en fast i stillingen etter 2 års vikariat.

Jeg sa opp/gav fra meg stillingen min, MEN sa ikke opp stillingsprosenten/ansettelsen i kommunen! :tob:

Jeg skrev en protokoll sammen med mitt forbund og arbeidsgiver, hvor det står at jeg har krav på tilsvarende stilling når jeg er frisk igjen. Avtalen gjelder så lenge jeg mottar AAP. Dette fordi jeg nettopp er fortsatt uavklar form og mottar ikke uføretrygd - det er fortsatt håp! :wink: Jeg har 1,5 år igjen med AAP om jeg ikke får forlenget når den tid kommer.

Jeg jobber nå 20stilling fordelt på 3 dager av 2,5 t pr dag. Forsiktig start :tob:
Jeg jobber med forefallende arbeid og supplerer andre med småoppgaver. Dette fungerer veldig fint og jeg føler ingen press med å nå feks 100% stillingstørrelse for å tekkes noen.

Nå kan jeg ta den tiden som er nødvendig og når jeg en dag er klar for 100% jobb, så er jeg først i køen når en aktuell stilling blir ledig i kommunen.
Alle er happy!! :D :D

Lykke til!

Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Post by Kontoristen »

Linda i sør, det er akkurat sånn jeg kunne tenkt meg også. Var kun i 3 mnd i jobben før jeg ble sykemeldt, de har omorganisert hele bedriften - så ingenting er kjent lenger - det blir som å starte i en ny bedrift uansett. Og barnehage er ikke akkurat den beste arbeidsplassen for en som er sengeliggende opptil 20 timer i døgnet :/

Jeg har allerede sagt at jeg i samråd med lege, ser på det som urealistisk å komme tilbake innen sommeren i en barnehagejobb (slik de krever for at jeg skal beholde stillingen i bhg) - men håper at de vil prøve å finne noe annet mer passende til meg innen kommunen. Vil ikke miste den faste stillingen min :(

Linda i sør
Husvarm
Husvarm

Post by Linda i sør »

Er du fagorganisert? Det kan være lurt å få hjelp av tillitsvalgt når en er syk + at de skal kjenne til rettighetene dine!

Jeg hadde med både tillitsvalgt og min mann i møter med nav, lege og arbeidsgiver o.l. :tob:
Dette fordi jeg var så ME-syk at jeg hadde problemer med å få sagt det jeg ville si, fant ikke ord, klarte ikke følge samtaler og husket ikke når jeg kom hjem hva som var blitt sagt o.l. Da var det godt å kunne snakke om sakene i ro og mak når jeg hadde krefter til det igjen.

Om barnehagen er kommunal så har du mange rettigheter, er den privat har du også rettigheter, men usikker på hvilke...
Undersøk litt (hvis du orker), kan lønne seg! :D

Håper du kan få beholde ansettelsen og at du kan komme tilbake til en annen stilling når/hvis du blir frisk/friskere. :D

Lykke til! :D

Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Post by Kontoristen »

Barnehagen er kommunal ja. Hadde med meg ei fra fagforbundet på det ene møte jeg har hatt med de. Men tonen var en helt annen når jeg ringte og snakket med hun fra personal på enehånd.

Skal i allefall ha med meg hun fra fagforbundet på neste møte uansett, for føler jeg blir kjørt over :(
De skulle skrive referat fra det ene møte vi har hatt og sende ut, men det ble ikke gjort, ba spesielt om det nettopp fordi husken ikke er den beste.

Linda i sør
Husvarm
Husvarm

Post by Linda i sør »

Håper tillitsvalgt er en person du har tillit til :wink: og ikke minst at hun/han er trygg på hvilke rettigheter du har og at de tør fremme dem!!

Lykke til! :-)

Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Post by Kontoristen »

Takk for det Linda i sør :) Jeg har kun møtt hun fra Fagforbundet denne ene gangen, men hun virket grei hun. Hun presiserte da at jeg var nødt til å prøve meg i jobb innen sommeren for å få beholde fast stilling i kommunen, men utifra hva jeg leser rundt om så virker ikke det som det er noe gitt.

Post Reply