Erfaring med Coperio i Trondheim?

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
barebrit
Er av og til innom
Er av og til innom

Erfaring med Coperio i Trondheim?

Post by barebrit »

Jeg har blitt henvist til Coperio og har nå fått plass. Opplegget høres veldig omfattende ut, med samling fem timer tre dager i uka i fem uker, og så fem timer to dager i uka i fem uker.

Jeg er 100% sykemeldt og fungerer ikke engang på hjemmebane. Synes derfor dette høres fryktelig mye ut, og lurer på om jeg kan klare det. Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal komme meg dit engang, buss er utelukket. Men det løser seg sikkert... Tenker litt at dersom jeg klarer så mye kunne jeg jo like gjerne vært på jobb.

Men nå lurer jeg på om andre har fulgt dette opplegget og har erfaringer å dele? Burde jeg takke ja til plassen, eller vente litt til jeg kanskje er bedre? Noen tanker?

Ingrid_04
Husvarm
Husvarm

Re: Erfaring med Coperio i Trondheim?

Post by Ingrid_04 »

Der har jeg vært!
Det var riktignok ikke frivillig. Jeg ble presset dit av saksbehandleren min i nav.

Jeg er vel omtrent like dårlig som deg, tipper jeg. Jeg ligger for det meste hjemme og hviler, men jeg kommer meg jevnlig ut selv om det koster krefter.

Jeg grua meg fælt og var redd for å bli dårligere. Da jeg sa dette til saksbehandler var hun nedlatene og behandlet meg som en vanskelig unge. Hun truet også med å ta fra meg aap. Legen min er heldigvis grei, og sa at jeg kunne få sykmeldinger når jeg trengte det.

Jeg fikk forresten tilbud om taxi fra nav. Jeg takket nei siden dette gjorde meg enda mer stresset. Da måtte jeg jo stått opp tidlig for å avbestille taxi hele tiden. Alle avtaler og tidspress gjør meg stressa og sykere. Jeg hadde kort vei å gå så det gikk greit. Da kunne jeg gå når jeg ville. Hvis jeg ikke greide å gå den biten, så greide jeg heller ikke å ordne meg på badet kle meg ordentlig.

Det gikk bedre enn forventet. De som jobber der er greie og forståelsesfulle. Jeg møtte opp bare halve dager. De har et hvilerom med seng, dyne og pute, som vi kan bruke når vi trenger det. Dagene bestod av halvparten undervisning/prating i gruppa og halvparten rolig bevegelser o.l.
Jeg møtte vel opp ca 20% av tiden tipper jeg.

Jeg forklarte hvor dårlig jeg er, og fikk full forståelse. Til slutt var det samtale med veileder og det ble skrevet en rapport. veilederen min fikk frem hvor dårlig jeg er, og det ble tydeliggjort at jeg er for dårlig for arbeidsutprøving. Etter denne rapporten snudde nav-dama. Endelig er alt maset om tiltak borte. Det er en kjempelettelse for meg. Jeg ble jo helt nervevrak av dama!

Skal du dit frivillig eller har nav bestemt at du skal på tiltak?
Lykke til hvertfall! :)
Og husk å ikke presse deg!

Marianne86
Husvarm
Husvarm

Post by Marianne86 »

Jeg var der for rundt 2 år siden, og syns det var ett helt greit opplegg :) Det som er litt synd er at det ikke bare er ME pasienter der (jeg var den eneste i min gruppe) men man har alikevel veldig mange av de samme symptomene.. Jeg var der absolutt ikke hver dag, og det går an å ta bare halve dager som hun lenger oppe skriver. :)
Men... vær forberedt på at de kan være veldig harde og direkte imot dere kun for å få dere til å knekke sammen, for så å prøve å bygge dere opp igjen.. En veldig spesiell tilnærming spør du meg, men var iallefall det de gjorde mot mange i vår gruppe, og dette ble det veldig mange reaksjoner på :)

uansett en greit opplevelse, og godt å snakke med andre i samme eller lignende situasjon. Lykke til! :)

barebrit
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by barebrit »

Takk for svar. Etter dem og mye tenking ringte jeg i dag og fikk utsatt oppstart til senere. Jeg er fremdeles sykemeldt, ikke på AAP, så det er ikke tvang i bildet, bare et ønske om å bli bedre. Da er det jo greit å få mest mulig ut av opplegget, og ikke bare være der. Kjenner at jeg er veldig lettet nå.

Post Reply