Catosenteret -etter oppholdet

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Ansem
Husvarm
Husvarm

Catosenteret -etter oppholdet

Post by Ansem »

Her har MEmammaene skrevet om oppholdet på Catosenteret med barn fra 11-14 år.
http://fryvil.com/2014/02/22/catosenter ... tid-etter/

særlig kommentarfeltet er vel verdt å få med seg..
ME-syk 16-åring og 19- åring hjemme.

Ensiferum
Stamgjest
Stamgjest

Re: Catosenteret -etter oppholdet

Post by Ensiferum »

For en stund tilbake leste jeg på nettsidene til Catosenteret(fikk tips om tilbudet for ungdom). Reagerer sterkt på at de skriver at unge må ''øve seg på å stå opp'' og at det var en del av rehabiliteringen (hos unge ME-pasienter slik jeg forsto det). Dette var riktignok tilbudet til ungdom men det sier litt om holdningen. Som 20 åring trenger jeg ikke hjelp til å ''øve meg til å stå opp''!

Utifra det jeg leste i linken din fikk jeg intrykk av at de prøver å ha et opplegg for ME-pasienter men de får det ikke helt til. Reagerer veldig på at de sendte barna med aktivitetsplan som til og med fortalte dem om når de skulle gå på do, og så skulle trappe opp etter noen uker og ikke når helse indikerte at det var på tide å trappe opp.

«CatoSenteret arbeider ut fra en mestringsfilosofi med fokus på endringsprosesser. Vi støtter oss på en bio-psyko-sosial forklaringsmodell for CFS. Vi er lite opptatt av å problematisere rundt årsakene til utmattelsen. Fokus skal være på hvilke konsekvenser utmattelsen har for det ungdommen ønsker å gjøre og hvordan man kan komme til ønskesituasjonen.»
Altså hva i h*****e??

Er glad foreldrene kontaktet Catosenteret slik jeg leser i kommentarfeltet. Orker ikke å lese alt sammen med en gang, men forsto godt at dette ikke er et tilbud for unge med ME.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Jeg vil bare nevne at jeg har en bekjent med en me syk datter.
Hun har vært så syk at det har vært vanskelig å få i henne mat, og hun har mistet det siste skole året.
Hun var på cato senteret i sommer, og hun er selv veldig fornøyd.
Mamman sier at datteren er blitt bedre etter oppholdet.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Det finnes alltid noen som skal gjøre penger på andres elendighet. Jeg betviler ikke at dette kan virke for flere med feildiagnostisert ME/CFS. Hvis Dr. Fluge og Dr. Mella får rett i at ME er en alvorlig sykdom, så er det skammelig at det fremdeles er noen som skal prøve å helbrede disse med å jage de rundt omkring bokstavlig talt. Er ikke slike behandlere klar over hva som skjer i forskningen? Man kan stille seg spørsmålet. Når det er sagt tror jeg alle med ME har immunologisk sett god virkning av å optimalisere alt som er immunstøttende. Komme seg i seng til riktig tid, følge rutiner nøye, holde god hygiene osv osv. Men å piske de rundt omkring som rotter er jo hårreisende! Da spesielt med tanke på teorien om at me er immunsvikt.

Post Reply