Hjelp Erfaring med Arbeidsrettet rehabilitering ved St. Olav

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
barebrit
Er av og til innom
Er av og til innom

Hjelp Erfaring med Arbeidsrettet rehabilitering ved St. Olav

Post by barebrit »

Jeg har fått plass på Coperio, et rehabiliteringsopplegg som begynner i morgen, mandag. Det er 25 dager a 5 timer i løpet av 10 uker. Føles mye, men hadde bestemt meg for å gå på det.

På fredag fikk jeg imidlertid tilbud om å bli med på et forskningsopplegg på St. Olavs hospital, som har samme målgruppe og samme typer behandlere ( leger, psykologer og fysioterapeuter). Dette innebærer tverrfaglig undersøkelse, fulgt av enten 3,5 uker på Hysnes eller 6 gruppemøter på 6 uker. Mindre omfattende, altså, samt at det bidrar til forskning. Føler mengden på dette opplegget passer mye bedre, siden jeg slett ikke er i god form.

Er det noen som har prøvd disse og har noen råd og synspunkter på hva jeg bør velge?

Jeg ser at målet med det lange opplegget er økt funksjonsnivå og økt livskvalitet, mens målet for forskningsoppleget er hjelp til å komme tilbake til jobb. Vet ikke om det i praksis er noen forskjell med litt ulike mål...

Ingrid_04
Husvarm
Husvarm

Re: Hjelp Erfaring med Arbeidsrettet rehabilitering ved St.

Post by Ingrid_04 »

Jeg har vært på Coperio men fikk ikke så mye ut av det siden jeg nesten ikke var i stand til å møte opp. Det dreier seg hovedsakelig om kognitiv adferdsterapi og litt rolige tøyeøvelser i gymsal. Det er få ME-syke der. Først og fremst andre skader og utbrenthet.

Jeg ville valgt forskningen hvis jeg var deg. Hvis du havner på Hysnes etterpå så ikke press deg! Er flere som har blitt dårligere i etterkant.

Tror ikke du skal bry deg om hva de har satt som mål. Det er din form og helse som teller. Når st Olavs setter arbeid som mål, er det bare bra å vise dem at det er en illusjon. Tullete å tro at et enkelt kurs kan hjelpe ME-syke tilbake i arbeid. Som om det var psykisk. :?

Lykke til, og ikke overanstreng deg!

Post Reply