Varsel om oppsigelse i posten...

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Varsel om oppsigelse i posten...

Post by Kontoristen »

Det vil si, jeg mottok beskjed om at det lå en rekommandert sending til meg på Posten - og der lå det et varsel om oppsigelse fra jobben samt innkalling til et møte med arbeidsgiver.

Jeg er ansatt i en kommunal IA bedrift, og har hatt jevnlige møter med arbeidsplassen, og 2 ganger tidligere i år sammen med sjefen, ei fra personalavdelingen i kommunen samt ei fra Fagforbundet.

Vi har snakket om at vi må se ann når jeg evt. kan begynne å jobbe så smått - og ble enige på sist møte at vi skulle ha ett nytt møte i juli.

Derfor kom dette ganske brått på, jeg trodde nesten ikke at det var lov jeg, men det er det vel det da kanskje?

Jeg har gått på AAP i ett år nå.

En annen ting er da, det sto jo i brevet at kommunen kommer til å gå til oppsigelse om jeg ikke sier opp selv, men hva med NAV om jeg skulle velge å si opp selv? Kan jeg miste AAP?

Er veldig dumt den dagen jeg skal begynne å søke på jobber, og ha blitt sagt opp fra forrige arbeidsgiver?

Uff, dette har vært noen tunge dager - denne jobben som har vært mitt lys i tunnelen, har plutselig blitt et som en tung stein som drar meg ned hver gang jeg føler at jeg har fått hodet over vannet :(

Tom
Bofast
Bofast

Re: Varsel om oppsigelse i posten...

Post by Tom »

Jeg har vært gjennom det samme selv. Få fagforbundet til å presse på - kanskje du kan få en utsettelse? Uansett sier du selvsagt ikke opp selv. Å bli oppsagt på grunn av sykdom er noe helt annet enn å bli sagt opp på grunn av andre ting.

Så er vel hovedregelen det at arbeidsgiver kan si deg opp etter et års sykdom - IA bedrifter strekker seg gjerne til 2 år - slik som med deg. Når det ikke foreligger noen snar tilfriskning. Selv fikk jeg arbeidsgiver til å strekke seg til 4 år - var også en IA bedrift.

Du mister ikke AAP på grunn av oppsigelse. Går ut i fra at du er på et eller annet tiltak? Utredning av sykdom eller annet? Så lenge du holder på med et eller annet slikt kan du gå på AAP i 4 år.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Post by Kontoristen »

Det var det vi snakket om sist nemlig, 4 år. Derfor var dette veldig uventet. Hun fra Fagforbundet sa det også, at hun i sine 20 år i kommunen aldri hadde opplevd at noen hadde blitt oppsagt.

Jeg har kontaktet Fagforbundet, men da var de midt oppi streikefaren, så hun ba meg sende kopi av brevet, så skulle de kontakte meg. Min kontaktperson har ferie når møte er, men jeg håper at noen kan være med meg.

Tenkte mer på om jeg kunne miste AAP om jeg sier opp selv?

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom »

Be representanten din om å be om et møte når hun også kan.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Post by Kontoristen »

Jeg må ringe Fagforbundet på mandag, møte med arb.giver er jo til uka, og de har ikke ringt tilbake for å avtale et møte før det.

Bruker alt for mye energi på dette kjenner jeg...

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand »

Hvis du sier opp selv kan du miste AAP etter det jeg har hørt. Du har ingenting å vinne på å si opp selv. En fremtidig arbeidsgiver trenger jo ikke vite at du ble sagt opp.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Post by Kontoristen »

Da har jeg vært i møte med Fagforbundet, og det er ingenting de kan gjøre, siden arbeidsgiver har loven på sin side (jeg har vært sykemeldt/gått på AAP i over 2 år.)

De anbefalte meg å si opp selv, men etter en tlf til NAV fikk jeg beskjed om at jeg da fikk en 8 ukers karantenetid - og i tillegg ikke hadde krav på AAP siden jeg da sitter uten arbeidsgiver.

Og vedtaket mitt går ut denne måneden, for en smørje :/

Skaltilbake
Stamgjest
Stamgjest

Post by Skaltilbake »

Herlighet, ikke enkelt dette. Kanskje du kan kopiere spørsmålene dine inn under kategorien trygd, rettigheter, så kanskje Krikkert kan svare deg.
M.E diagnose fra Haukeland jan.14.

Skaltilbake
Stamgjest
Stamgjest

Post by Skaltilbake »

Åja, nå så jeg at du hadde gjort det. Spør gjerne om det å si opp selv også. Lykke til, håper det løser seg til det beste.
M.E diagnose fra Haukeland jan.14.

Kontoristen
Husvarm
Husvarm

Post by Kontoristen »

OK, tar det i denne tråden jeg: Bør jeg si opp selv eller ikke?

Har vært i møte med kommunen, fagforbundet og arbeidsgiver nå - de anbefalte meg alle å si opp. Men jeg er nå ikke helt sikkert jeg da...

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand »

Oppdatering: (Svaret blir litt utdatert nå som NAV har innrømt at AAP er upåvirket av oppsigelsen.)

Spekulasjon:

Du har absolutt ingenting å tjene på å si opp. Jeg er usikker på om du har rett på AAP hvis du sier opp. Selv om du fortsatt har rett på AAP hvis du må si opp på grunn av sykdom er det (tydeligvis) ikke sikkert at NAV-ansatte vet det i første omgang, kanskje du må dokumentere at det var derfor du sa opp, kanskje det blir en diskusjon før du får rett. Det å ha rett er ikke det samme som å få rett med en gang, enkelt og automatisk. Blir du sagt opp skal alt gå så trøbbelfritt som det kan gå.

Den eneste fordelen du har vet å si opp selv er i forhold til en fremtidig arbeidsgiver. Men:
En fremtidig arbeidsgiver trenger ikke vite at du ble sagt opp, med mindre kommunen oppgir det når de er referanse, noe som ville være dårlig skikk og bruk hvis du for øvrig har gjort en god jobb. "Måtte slutte på grunn av sykdom" må de klare å formulere det som. Oppgir du folk som referanse må du uansett spørre dem om det først, og da kan du avklare at de skal si det sånn. Hvis de nekter det så får du oppgi noen andre som referanse (kollega i steden for sjefen). Det er ikke sikkert kollegaen vet at du ble sparket, engang. Det måtte vært hvis sjefen utbasunerte det til kollegaen, som ville være virkelig dårlig skikk og bruk.

Det å sende oppsigelse i posten regner jeg for øvrig heller ikke som god skikk og bruk, selv om det også er hensynsfullt, for da vet du hva som kommer på møtet.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Twilight Zone
Moderator

Post by Twilight Zone »

Til info: Jeg ble bedt om å si opp selv etter 2 år, kun fordi den statlige bedriften har mye mer papirarbeid når DE må si opp. Jeg var skeptisk, og sjekket nøye med fagforening og alle andre om det var ok. Sa opp, fikk ingen problem etterpå med utbetalingene.

Men sjekk alltid hvilke regler som gjelder, kan jo være forskjellig der du er. Lykke til!

Post Reply