HJEMMEUNDERVISNING?!!

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
fridaton
Ny bruker
Ny bruker

HJEMMEUNDERVISNING?!!

Post by fridaton »

Jeg har nettop begynt i 10kl, og ser med en gang at det blir for mye for meg. Jeg har allerede fått tilrettelagt timeplan, og hadde jo håpet på at det skulle funke for meg.
Jeg har nå kun tre fag, matte, norsk og naturfag. Dette ble 9 timer i uka, men det er aalt for mye for meg, og jeg har prøvd å si det til foreldrene mine, men de tror at hvis jeg blir vant med den timeplanen jeg har, så vil det bli bedre.

Men jeg har funnet ut nå at jeg virkelig burde kutte ut alt som gjør meg dårligere. Jeg har hatt ME i ca. 3 år, vært diagnostisert siden i våres. Skolen gjør meg ingenting godt. Med det sagt, så vil jeg bare si at jeg er veldig glad i skolen, og jeg VAR alltid veldig skoleflink. Men det er jo ikke noe gøy når man ikke får til nooen ting! Og så er det ille å være med vennene mine, jeg føler liksom at jo mer jeg er med dem, jo mer faller jeg vekk, og sklir ut av det sosiale. Det er ekkelt å være med dem, det å føle at man egentlig ikke er der, eller at man ikke burde være der. Det er ikke slik at noen er slemme eller ekle med meg, men jeg føler meg utenfor, føler meg rar.

Og snakk om stresset da! Jeg blir FOR stresset av skolen, og det sliter meg helt ut. Og jeg har prøvd å forklare det slik til foreldrene mine, se om det gir mening:
Hvis jeg skal bli bedre må jeg kutte ut alt som gjør meg dårligere. Skolen gjør meg dårligere. Jeg trenger hvile, og kan ikke oppnå det med skolen der. Hvis man har brukket armen, og vil at den skal gro seg frisk igjen, kan man ikke forsette å knekke armen før den får grodd!
Da sier moren min at jeg kan ta en pause til jeg er litt bedre, og så begynne på med skole igjen. Men da tilbake til den brukne armen;
hvis den har nesten grodd helt frisk, så skal du ikke knekke den bare siden den er frisk igjen!!!

Hva skal jeg gjøre? Jeg kommer inn på vgs uansett, siden skolen min har en avtale om det, så da er ikke karakterer et problem. Men kunnskap er, jeg må jo ta igjen alt på vg1 da! Så jeg vil ikke slutte med skolearbeid, men det å være på skolen føler jeg at jeg må slutte med.

Takk for at du leste.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Re: HJEMMEUNDERVISNING?!!

Post by hufsamor »

Du får i alle fall en :klem:

Ut i fra mitt eget stå sted høres hjemme undervisning veldig fornuftig ut.
Lykke til!

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Post by lena fra sør »

Huff,, ønsker også å gi deg en god klem :klem: :klem:
Jeg har en gutt på 8 trinn.
Han går fra en til to timer tre til fire dager i uken.
Alltid fri onsdag midt i uken.

Skole er det som knekker han mest,, og vi ser det tapper mye,, men han ønsker dette,, å da er det vondt å "ta det fra han"
Han blir verre,, men han må finne ut av dette litt selv.

Han vil også mest sannsynlig komme videre på det han vil,, om han makter det. Men kunnskapen mister han jo,, å den er viktig.

Jeg som mamma og me syk står på vårt. Vil han,, å trenger han det,, skal gutten få sitte hjemme med skolearbeidet. Da får lage en plan for han der...
Alt for at han skal få litt skole og litt kunnskap :to:

julees
Husvarm
Husvarm

Post by julees »

Da jeg gikk i 9ende det var da hadde jeg nesten akkurat blitt ordentlig syk, det siste halvåret da var jeg så vidt på skolen, jeg kunne kanskje være der et par timer så klarte jeg ikke mer så dro hjem, så skjønner veldig godt hva du mener med at det blir for mye.. Jeg går nå 3klasse på videregående og går deltid så jeg har tatt det ene året over to år jeg er nå på det siste! Jeg har 10 timer i uken og har da en til to dager fri i uken og jeg gjør ikke akkurat mye Annet ved siden av for å si det sånn! Det er ikke lett og jeg har også løpet av de siste årene mistet eller gått glipp av en del kunnskap jeg kanskje burde hatt med meg.. Men jeg er snart ferdig med videregående (skulle vært ferdig sommeren i fjor) så det viktigste er jo egentlig bare at man blir ferdig, ta det med ro, og heller bruk kanskje litt mer tid selvom det er kjipt, men det blir kanskje lettere å komme seg gjennom :) lykke til og håper du klarer det fint og ikke må ta igjen for mye på vgs :)

Post Reply