Krever Nav at man tar et rehabiliteringsopphold?

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Eli
Ny bruker
Ny bruker

Krever Nav at man tar et rehabiliteringsopphold?

Post by Eli »

Jeg har vært sykemeldt i under et år. Sykehuset fullførte utredning, slik at fastlegen kunne sette diagnosen ME. Fastlegen min sier at han anbefaler et rehabiliteringsopphold. Han har ikke egentlig peiling på ME, og gjentar bare hva han har lest at andre leger anbefaler. Han gir meg inntrykk av at det er Nav som krever rehabiliteringsopphold. Stemmer det at Nav krever et slikt opphold?

Til tross for tåkete tanker og dårlig konsentrasjonsevne har jeg over tid klart å lese om ME og sette meg inn i en del. De siste månedene har jeg derfor opprettet kontakt med fysioterapeut for å få tilpassede øvelser, jeg har oppsøkt en lege med ekstra kunnskap om ernæring for å tilpasse kostholdet pga. irritabel tarm og diverse allergier/intoleranser, og selv om jeg ikke har psykiske problemer har jeg også snakket med en gestaltterapeut ukentlig for å lufte tanker bla. siden jeg synes prosessen med å få relevant hjelp har vært en belastning. Jeg føler at opplegget jeg nå har lagt opp for meg selv fungerer som en slags rehabilitering, og over et par måneder har jeg oppnådd jevnere energi ved å unngå utmattende opplevelser. Øvelsene jeg fikk av fysioterapeuten er latterlig enkle, men jeg blir jo så sliten så det er kun litt jeg kan gjøre. Over disse månedene har jeg etter hvert klart litt flere repitisjoner, så det er en viss fremgang. Jeg er nå redd for at et rehabiliteringsopphold på et senter vil gjøre at jeg kommer ut av mitt eget sammensatte og tilpassede behandlingsløp. Jeg er også redd for tilpakefall pga. den økte belastning det vil være med så mye nytt på en gang. Jeg vil da heller ikke ha tilgang til å snakke med familie, venner eller gestaltterapeut, så selv om jeg er psykisk sterk er jeg redd for at dette blir en tilleggsbyrde. Kan man få godkjent et tilpasset opplegg i samarbeid med fysioterapeut i nærmiljøet som rehabilitering? Altså et slikt opplegg som jeg allerede er i gang med?

Hilsen frustrert

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: Krever Nav at man tar et rehabiliteringsopphold?

Post by badeand »

Jeg tror ikke nav krever det. Det finnes såpass få opplegg tilpasset ME at det ville vært umulig å få plass til alle.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Linda i sør
Husvarm
Husvarm

Post by Linda i sør »

Tror Nav kan kreve at du har vært på et rehab.opphold hvis du skal søke uføretrygd.

Men ikke se så svart på det! Jeg har vært på Eiken og fikk tilrettelagt oppholdet etter formen. Jeg trodde også jeg hadde mye kunnskap, men jeg har fått tips og er glad jeg reiste!

Lykke til!

Eli
Ny bruker
Ny bruker

Post by Eli »

Jeg har hørt en del positivt om Eiken, men det er et halvt års ventetid og så langt unna at det blir vanskelig å få besøk fra familie. 6 uker uten venner og familie kan være tøft.
Mulig jeg bare må søke om opphold uansett, og håpe at jeg er en del bedre til da slik at jeg tåler mer enn nå. Kanskje familien tar ut et par feriedager for å få til langhelg så det er mulig å komme på besøk.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Jeg ble ikke bedt om å delta i et rehabiliteringsopplegg men var på "kurs". Der satte meg egne grenser for hva jeg gjorde. Det handler om hva som er hensiktsmessig for deg og der kan du, fastlegen og NAV ha tre forskjellige meninger. NAV vinner, for å sette det på spissen. De kan ha egne tanker om hva slags behandling som er hensiktsmessig for deg.

Du kan selv prøve å få til et behandlingsopplegg men da må jo fastlegen din være med på det og skrive til NAV, eventuelt kan du selv snakke med NAV om dette. Det er viktig at fastlegen din har kunnskap om ME og at du føler at dere spiller på lag. Du kan bytte lege hvis det er mulig for deg. Noen har gjort det og fått en bedre dialog og mer hjelp.

Hvis du må reise på rehabiliteringsopphold er det viktig at du setter grenser og ikke blir verre. Det er sikkert best om du tar det opp i forkant med legen og behandlere på senteret.
Eli wrote: Han gir meg inntrykk av at det er Nav som krever rehabiliteringsopphold. Stemmer det at Nav krever et slikt opphold?

Kan man få godkjent et tilpasset opplegg i samarbeid med fysioterapeut i nærmiljøet som rehabilitering? Altså et slikt opplegg som jeg allerede er i gang med?

gazpacho
Fast plass
Fast plass

Post by gazpacho »

Jeg har hørt en del positivt om Eiken, men det er et halvt års ventetid
Jeg har hørt at det ikke er noe ventetid lenger, du kan liksom komme innom før julen hvis du blir henvist nå. Det er visst mye mindre etterspørsel enn tidligere.

Eli
Ny bruker
Ny bruker

Post by Eli »

gazpacho: Jeg sendte Eiken e-post for noen få uker siden. Da sa de at det var et halvt års ventetid.

Ole-mann: Jeg tror du har rett i at man selv må passe på egne grenser. Tror det ligger en viktig nøkkel der ja.

Post Reply