Forståelse fra veileder.

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
cewad
Ny bruker
Ny bruker

Forståelse fra veileder.

Post by cewad »

Hei! Er ikke veldig god på sånne forums-greier og aner ikke om jeg skriver dette på helt feil sted her inne. Men alikevel. Jeg er 20 år, fikk ME diagnosen da jeg var 16 år gammel etter jeg også fikk vaskulitt. Måtte droppe ut av skolen og har ikke gjort noe som helst i 4 år før nå. Er på AAP og jobber 16 timer i uka (som jeg sliter med å opprettholde). Har gjort dette siden 5 januar nå og føler det kan gå bedre men også kunne gått værre, så jeg vil jobbe videre med dette og funne ut mer om meg selv.

Mens veilederen min virker ikke til å ha lyst til at jeg skal fortsette, han vil pushe meg fysisk med tyngre jobber for å se hva som trigger symptomene, og så er han så overbevisst om at jeg bare må på treningstudio for å bli frisk. (Bedt meg om å lese om Arild Berg i nettaviser...)

Aner ikke hvordan jeg skal forklare at det ikke er så lett. Uten å høres sykt lat og motvillig ut. Må jeg virkelig ta 'utfordringen', brenne meg helt ut og gå igjennom et smertehelv**e for at han skal bli fornøyd?

Det sliter mye på psyken min å føle at jeg ikke får forståelse. Skjønner at han vil hjelpe, men jeg ser hvilken vei det kommer til å gå hvis han får viljen sin. Følar at jeg må "bevise" for han at jeg er faktisk er syk.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: Forståelse fra veileder.

Post by Ole-mann »

Du trenger ikke bevise for ham at du er syk. Du har jo allerede fått diagnosen. Ta vare på deg selv og bruk sunn fornuft og ikke gjør det slik at du blir verre. Søk støtte hos noen som tror på deg, som familien og fastlegen og gode venner. Det er fint å jobbe hvis man kan men vi bør ikke slite oss helt ut, men også tenke livskvalitet og balansere jobb opp i mot privatlivet.

gazpacho
Fast plass
Fast plass

Post by gazpacho »

Kanskje lurt å ta med en brosjyre om ME neste gang, slik at hans kunnskap ikke bare baserer seg på VG-artikler?

keke
Husvarm
Husvarm

Post by keke »

Cewad - du må for all del ikke følge rådene som veilederen gir, Det kan føre til at tilfriskning blir forlenget med måneder og år, i verste fall kan det gi varig skade som du må slite med i uoverskuelig fremtid. Jeg har selv blitt presset til fysiske anstrengelser som overgikk min tålegrense. Når han ber deg lese artikkelen om Arild Berg , så kan du fortelle veilederen at A.B. ikke har ME , men CFS , som er noe helt annet enn ME.

Ta med informasjon som beskriver hva som skjer med en ME-pasient som blir presset til å overgå sin tålegrense for fysisk aktivitet. Søk på nettet , og du vil finne mye informasjon som bør kunne overbevise veilederen. Spør om NAV vil ta ansvar for hva som skjer om du følger deres anbefalinger. Da tenker jeg veilederen vil tenke seg om før det kreves økt aktivitet. Du kan også vise til dette forumet som viser ME-pasienters erfaringer med press fra såkalte foståsegpåere.

Lykke til -ikke gi etter for press!

cewad
Ny bruker
Ny bruker

Post by cewad »

Takk for alle svar! Temaet har enda ikke kommet opp igjen, men har fått avtale via nav, og jeg får jobbe et helt år til der jeg er nå.

Merker at jeg faktisk er fysisk sterkere bare etter de mnd jeg har jobbet nå, men bare til den grad at jeg kan løfte litt tyngre ting og ikke er like trøtt når jeg kommer hjem de fleste av dagene. Dette varierer såklart, men vil bare forsette med dette nå og se hvordan det går! :) Små steg.

Vanskelig å skrive dette uten at jeg virker superlat, men jeg merker at det er nok påkjenning at jeg må gå stykket til bussen og gå til jobb fra bussholdeplassen. Utenom bussturen går jeg iallefall 1 time om dagen for å komme meg imellom, noe som er helt sykt ved tanke på at for bare 4 mnd siden klarte jeg ikke gå ut av huset mer enn 1 gang i uka. Hadde jeg skulle begynt å løpe på møller og løfte vekter hadde jeg vært helt pudding.

Jeg merker at trivselen og forståelsen på arbeidplassen er avgjørende. Bare etter presset fra veilederen var jeg på tur ned igjen, siden jeg følte at det jeg allerede hadde prestert ikke var godt nok. Men etterhvert som de andre på jobb har lært mer om ME, tar de mer hensyn og skryter som bare pokker når jeg presterer. ;)

"Når han ber deg lese artikkelen om Arild Berg , så kan du fortelle veilederen at A.B. ikke har ME , men CFS , som er noe helt annet enn ME."

Stod det ikke i artikkelen at han hadde ME? Syntes nesten historien var for god til å være sann.

Post Reply