Hvor mye oppetid før arbeid?

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Maja!
Husvarm
Husvarm

Hvor mye oppetid før arbeid?

Post by Maja! »

Hei hei!

Jeg har veldig lyst til å begynne å jobbe litt når tiden er moden. Tror det er litt tidlig ennå, har ca 5 timer oppetid i døgnet og prøver å få styr på matlaging, lufting av hund, personlig pleie og å holde hjemmet i nogenlunde stand.

Det jeg lurer på er hvor mye oppetid dere som er på jobb har? Og hvor mye jobber dere? Med oppetid regner jeg alt man gjør utenfor sengen :)

Jente23
Er av og til innom
Er av og til innom

Re: Hvor mye oppetid før arbeid?

Post by Jente23 »

Jeg har gått fra å ha 0 timer oppetid i døgnet til å nå ha en deltidsjobb i en kaffebar!!! Nå vil jeg si at jeg har ca 10 -12 timer i oppetid på gode dager. Slik får jeg til å jobbe, handle og lage mat, gjøre husarbeid og hvile.

De dagene jeg er på jobb står jeg opp i god tid. Ca 3 timer før jeg starter på jobb. Jeg sørger for å planlegge dagen godt så jeg aldri blir utsatt for stress. Når arbeidsdagen er ferdig tar jeg bussen hjem og spiser mat jeg har laget på forhånd de dagene jeg har fri. Jeg sover ca 12 timer om natten.

Vegen dit jeg er nå har vært lang. Men det er ikke umulig! Jeg tror nøkkelen er å skynde seg langsomt og ta det gradvis. Planlegge godt og analysere dagene så man hele tiden er aktiv i forhold til å være bevist på hva man har godt/ikke god av.

For å øke antall timer oppetid har jeg gjort følgende tiltak:
Begynt på LDN (lav dose naltrexon) som er en medisin som demper muskelsmerter og utmattelse.
Endret kostholdet (holder meg unna sukker, laktose, gluten og høy-fodmap mat).

I ett år var alt jeg gjorde i løpet av oppetiden min: handle, lage mat, gjøre husarbeid, synge i kor og gå til psykolog.
Etterhvert kunne jeg legge til yoga.
Etter 3 år med sykdom er jeg nå i 50% arbeid, med tett oppfølging av lege, psykolog og rådgiving fra me-senteret på Aker:)

Å ha aap fra NAV har gjort det mulig for meg å utvikle meg i mitt tempo. Så dette har også vært helt avgjørende. Nå jobber jeg 50% og får 50% arbeids avklarings penger. Er det en periode jeg kun jobber 10% pga sykdom får jeg 90% aap. Dette er helt supert, for da slipper jeg å være bekymret for tilbakefall.

Jeg må også legge til at det er viktig å ikle være redd for tilbakefall. Det er ikke farlig å bevege seg! Det er heller ikke farlig å bli sliten! Frykten min er jo å bli sengeliggende igjen. Men nå kjenner jeg sykdommen så godt at jeg aldri vil komme dit igjen, siden jeg nå har kunnskap om å disponere energien min:)

Jeg ønsker deg lykke til med utviklingen! Ta deg tid:) og spør om hjelp:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Simira
Moderator

Re: Hvor mye oppetid før arbeid?

Post by Simira »

10-12 timer avhengig av årstid og form. Da gjør mannen ganske mye husarbeid, matlaging, klesvask osv., og jeg jobber 12-15 timer i uken, har ansvar for den ene av to hunder, og gjør litt i huset innimellom.

Post Reply