Skogli

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Skogli

Post by hufsamor »

Da står Skogli for tur.
Nå har jeg pakket og vasket og ordnet og fikset så alt skal være på stell når jeg drar.
Håper jeg ikke har glemt noe jeg trenger, jeg bor to timer unna med bil, men synes det at for langt å kjøre for helgen. Så planen er å bli på skogli også i helgene.

Forleløpig har jeg fylt ut endel ark, av typen:
Hvor deprimert har du vært de siste 14 dagene på en skala fra 1- 10, der 1 er ikke deprimert, mens 10 er svært deprimert.

Planen er å skrive en liten dagbok her, jeg skulle gjerne hatt en annen brukers dagbok å kikke på da jeg kom inn på Skogli.
Og hvis ingen andre har spesiell interesse av å lese, så kan jeg vel bruke det som dagbok til meg selv.
Og til repetisjon av ting vi lærer underveis.

Mamma har vært dårlig lenge. Men heldigvis er hun ganske kjekk nå. Så tidspunktet for oppholdet er ikke så galt.

Akkurat nå kan jeg nesten begynne å grine, så sliten er jeg etter ekstra innsats de siste dagene.
Men de har vært smarte, det er bare to dager til helg, og da er det fri.

Simira
Moderator

Re: Skogli

Post by Simira »

Lykke til! Håper du skriver litt om erfaringrene i etterkant!

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Dag 1

I dag har det ikke skjedd så mye. Heldigvis.
Nok å komme frem og finne rommet.
God mat, også for en som ikke tåler melk og gluten.

Vi som er på "me-gruppe" sitter sammen i spisesalen, men kan ta med mat på rommet eller sitte i eget rom tilknyttet spisesalen, hvis det blir for mye støy.

MYE papirer og info sånn med en gang, men her er alle like forvirret, så vi spør hverandre.
Alltid en som har oppfattet det de andre ikke fikk med seg. ( jeg har skrevet under med dato 13 september i hele dag...oppdaget nå at vi faktisk fortsatt er i august...ja, ja..)

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Dag 2

I dag hadde vi velkomst møte, kun for me gruppen.
Noen fikk møte lege og koordinator i dag (jeg skal fortelle hva koordinator gjør når jegselv har vært der)
Jeg skal møte på mandag.

Så hadde vi time i mindfullness.
Det programmet vi hadde i dag minte mye om noe avspenning jeg har vært borti før.
Vi skal gå videre og lære mer etterhvert.

Sist gang jeg lærte avspenning, kjøpte jeg ett program som jeg lastet ned på datamaskinen.
Men da maskinen ble erstattet med en ny maskin, fikk jeg ikke programmet med.
Så jeg har av og til prøvd å avspenne meg selv, men ikke syntes jeg fikk det helt til.
Også har jeg ikke gjort noe mer med det.

Men i dag ble jeg minnet på hvor godt det kan gjøre.
Smertene som har sittet, spesielt i lårene, de siste ukene, ble nesten borte.

Så nå har jeg lastet ned en app på nett brettet.
Bare å søke på mindfullness, så vrimler det av alternativer, for den som vil prøve.

Ellers er det greitt å gå tur, for den som orker det.
De har turkart i resepsjonen.
Og det går buss hver time ned til sentrum, som ikke ligger så fryktelig langt unna.
I kjelleren finnes basseng med oppvarmet vann, til fri benyttelse.

Det er litt få måltider (3 pr måltider pr dag, jeg spiser vanligvis 5-7 ganger)
men det er tilgjengelig mat papir og kjøleskap, bare å lage seg niste.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Dag 3, lørdag

Veldig fornuftig av skogli å legge starten av oppholdet til en torsdag.
I går kveld var jeg ganske ødelagt, og i dag var vi flere som ikke klarte å stå opp til frokost.
Noen har tatt turen til sentrum og/eller med skibladner, den berømte båten på Mjøsa.
Andre har vært her på plassen, sovet, solt seg, vært i nærbutikken og handlet litt.
Det er kanskje 10 min å gå hver vei, men veien tilbake er ganske bratt, så de minst spreke spaserer ned og tar taxi opp.

Jeg prøvde litt mindfullness da jeg la meg i går, og føler jeg bør gjøre det til en vane.
De som har erfaring med mindfullness fra før, sier at denne typen kalles scanning, man går gjennom hele kroppen og instruerer den i å slappe av.

Ellers er det god mat. Men for meg som ikke tåler melk og lite soya, blir det litt lite protein.
Så jeg har hamstret fiskepålegg på butikken

Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Post by Iceman »

Spennende lesning Hufsamor :)

Lykke til med resten av oppholdet :)

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Takk, Iceman!
Her er utsikten fra rommet mitt!
Image
Last edited by hufsamor on Sun Aug 16, 2015 17:09, edited 1 time in total.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Lykke til videre med oppholdet! Håper det gjør deg godt. Ikke slit deg ut er du snill! :-)

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Ps! Fikk ikke sendt deg PM. Noe feil i datasystemet tror jeg, men...når du legger ut bilder fra Photobucket bør du ikke bruke lenken hvor det står HTML. Bare den hvor det står Direct. :-)

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Tusen takk for tipset Olemann!
Og VELDIG godt å høre fra deg igjen!

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Dag 4, mandag

I dag har vært en travel dag. Først til legen, som gikk gjennom sykehistorien og sjekket reflekser og ballanse osv. Ca en halv time.

Så var det helsepsykologi.
Han snakket om den kognitive diamant ( :wink: de har så mye navn på alt mulig)
Vi gikk gjennom 4 sider av denne "diamanten":
Tanke
Følelse
Kropp
Handling
Hvordan påvirker tanken alle de andre sidene?
Illusrtasjon:
En stor hund kommer løpende, du har blitt bitt før og er redd hund
Tanke: den biter
Følelse: redsel
Kropp: hjertebank, skjelving, svetting osv ( som er en naturlig og fornuftig reaksjon når kroppen gjør seg klar til kamp eller flukt)
Handling: du løper din vei

Samme hunden kommer løpende, men du elsker hunder
Tanke: så søt
Følelse: glede
Kropp: kanskje så glad at du blir oppspilt, eventuelt ro
Handling: setter deg på huk og hilser/ klapper hunden

Din "virkelighet" starter i tankene, ikke i det som faktisk skjer.

Dette er kanskje ikke rakkett forskning, men psykologen er god på å formidle, og jeg regner med at vi byggervidere på dette etterhvert.

Så var jeg hos koordinatoren. Hun stilte 100 spørsmål, men var lett å prate med, så det var greitt.
Akkurat hva som er hennes rolle har jeg ikke helt oppfattet enda, i dag ble jeg vel mest kartlagt om jeg kan si det slik.

Til slutt: aktivitetsavpasning.
Jeg harvært så heldig å være på mestrings kurs før, så denne timen var ganske grunnleggende.
De artiklene som ligger på me- forum om temaet, går mer grundig inn i det enn hun kunne gjøre på denne timen. Men hun er også god til å formidle og man får alltid nye vinkler på ett tema, selv om man kjenner det fra før.

Hun reklamerte for å lage en dagbok, i hvertfall for en periode, og det et første gang jeg har skjønt poenget med det.

Er jeg sliten? Ja.
Men ikke mer sliten enn jeg er hjemme.
Tror jeg at jeg får utbytte av oppholdet? Ja. Det har jeg igrunnen fått allerede.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Jeg lærte om sirkler og balansegang og en del annet jeg ikke husker lenger. Stedet jeg var på hadde ikke tilrettelegging for ME syke, det var generell undervisning. Jeg var på et annet sted tidligere og da likte jeg best massasje, ingen oppvask og boblebadet.

Post Reply