Skogli

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

hufsamor
Groddfast
Groddfast
Posts: 1880
Joined: Tue Sep 11, 2012 07:40

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Tidligere har jeg vært livredd for å bli sendt på rehabilitering, for jeg har hørt om mange me pasienter som er blitt sykere.
Skogli har ett godt rykte blandt me pasienter, men jeg tror man bør ha en viss funskjons evne før man vurdere å dra. Samtidig er det mye opp til en selv, om man benytter mulighet til å få mat på rommet og trekker seg tilbake når det ikke er time, i stedet for å trasse seg til det man egentlig ikke klarer.
Håper du får ett nytt opphold en annen gang, ole - mann. Når du føler deg kjekk nok til det...

Dag 5 tirsdag
I dag var 2 time med mindfulness, men nå heter det oppmerksomt nærvær, av en eller annen grunn.
Denne gangen hadde vi en puste øvelse, bare fokusere på pusten i 15- 20 min.
Ett par stykker følte antydning til angst.
Og det er visst ikke uvanlig.
De fleste synes det var behagelig.
Ett par stykket hadde lært det før, og de bruker den teknikken i hverdagen, bare noen sekunder eller minutter, hvis det hoper seg litt opp.
Altså- føler du at adrenalinet koker, eller at stresset tar overhånd, stopp opp ett øyeblikk og konsentrer deg om å føle på pusten. Ikke noe annet- ut, inn, ut, inn, lungene tømt og fylt, tømt og fylt.

Senere var vi ett par stykker som hev oss på stol trim.
Sitt på en stol og trimme armer og ben.
Det er ikke en del av me- opplegget, men det er regnet som lett trim, så vi har ikke forbud mot å være med hvis vi har lyst.
Det er litt flaut å sitte der og oppdage hvor dårlig form man er i.
Pensjonistene rundt oss trimmet som bare det, men jeg kjente hvordan melkesyra sprengte på, og måtte ta pauser midt inni ett par av øvelsene...

Siste post på programmet var samtale gruppe.
I dag var det vel bare en innføring, vi presenterte oss for hun som leder det, og hun gikk litt igjennom de temaene vi skal ta opp etterhvert.

sortlandsiw
Ny bruker
Ny bruker
Posts: 1
Joined: Wed Aug 12, 2015 02:18

Re: Skogli

Post by sortlandsiw »

[THUMBS UP SIGN]

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

hufsamor
Groddfast
Groddfast
Posts: 1880
Joined: Tue Sep 11, 2012 07:40

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Takk sortlandsiw, og velkommen til forum! :to:

Dag 6
Første post på dagens program var :
Undervisning med lege om cfs/me
Det var informativt, og legen er behagelig.

Han gikk kort gjennom me - historikken
(Betegnelsen me ble for eksempel brukt første gang i 1978)

Litt om teoriene rundt hva me kan komme av.

Litt om de forskjellige diagnose kriteriene.
(Canadiske kriterier og engelske kriterier og hvem bruker hva og hvorfor)

Forskning på me:
Feks pågår det en studie i Bergen, fra 2015-2017.
De prøver ut noe som heter cyclofosfamin, det er et antiviralt immunmodulerende medikament..
(...for tenk! Det var masse flotte ord på en gang, tenker jeg)
Den medisinen blir brukt ved autoimmune sykdommer, som feks lupus.
Og nå skal de altså se om den fungerer for me pasienter også.

En annen teori er at me har en sammenheng med giftstoffer fra tarmen.
Det er nemlig endel ny forskning som kan tyde på det.
Og man ønsker å forske mer, og se om det å tilføre gode bakterier kan gjøre folk friske.
(Altså ikke prebiotika, sånne "gunstige bakterier". Det de ønsker å prøve ut, er overføring av tarmbakterier fra ett menneske til ett annet : :oops:

Så var jeg med på matkurs, sammen med to andre fra me-gruppa. (Frivillig, Kr 50 pr deltager)
Til sammen 8 damer, tror jeg.
Alle andre digget kurset og maten, men jeg tåler jo ingen ting.
Og jeg burde droppet stol trimmen i går, i dag har jeg vært sliten.
Ikke helt inspirert til å stå på kjøkkenet.
Så; ingen suksess for meg. Men det er min egen skyld.
En av de andre sa at det var høydepunktet i oppholdet så langt.

Neste uke skal jeg holde meg til oppsatt program.

Til sist hadde vi bevegelsesgruppe med fysioterapeut.
Den var trim for en slapp me kropp.
Vi lå på madrass hele tiden
Først avspenning 5 min
Så litt vipping av knær og bekken i 15 min
Til slutt avspenning i 20 min (tror jeg)

Og da slapp jammen " influensa" smertene som satt i kroppen i dag, etter den optimistiske stol -trimmen med pensjonistene i går.

hufsamor
Groddfast
Groddfast
Posts: 1880
Joined: Tue Sep 11, 2012 07:40

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Dag 7, torsdag

Bevgelsesgruppe med fysioterapeut.
Fysisk avspenning:

Ligg rett ut i en behagelig stilling.
Strekk tærne mot knærne.
kjenn hvordan det strammer bak i leggen, under fotsålen, oppå foten, vristen, ankelen, foran leggen.
Slapp av.
Kjenn hvordan musklene slipper taket.

Slik jobbet vi oss gjennom hele kroppen.
Sakte, sakte..
Jeg synes det var fin mikro- trim, men hun sa at da tok jeg for hardt i.
Poenget med øvelsen er bare å antyde bevegelsen, nesten bare tenke på å strekke tærne mot knærne.
Slik at du lærer deg forskjellen i følelsen av en strammet muskel og en avspent muskel.

Så var det en som spurte om forskjell på mindfullness og avspenning.
(Ikke denne stram, slapp av, - avspenningen, men den andre, der vi på en måte scanner kroppen og instruerer den i å slappe av)
Det har jeg lurt på også, for øvelsene har virket helt like.
Hun sa at forskjellen er at mindfullness ikke egentlig er avspenning, selv om den kan virke avspennende.
Poenget med mindfullness er å kjenne etter hvordan kroppen og du har det, være til stede i kroppen her og nå og ikke rote i hode med i går og i morgen, men samle seg om øyeblikket.

Så sto jeg i kveld og pusset tenner på en mindfull måte (jeg har prøvd å gjennomføre noen mindfulness øvelser hver dag) og plutselig, pling, så forsto jeg hva de snakker om når man skal være tilstede og observere her og nå.
Det var skikkelig pussig, jeg har gjort det samme hver dag og følt det som en pause, en mini -avspenning. Og det fungerer slik også.
Men i tillegg kjente jeg hvordan føttene føles mot gulvet, hvordan håndkleet som henger på dusjen strøk mot bakhodet, plutselig forsto jeg forskjellen med å ikke bare avspenne, men å være helt tilstede.

Hm. Jeg er nok treg i pappen. Og om jeg hadde vært meg og en annen hadde skrevet dette, så hadde jeg ikke forstått det likevel, tror jeg. Ikke rart man trenger en måned på en sånn plass som dette her, for å skjønne hva man egentlig lærer.

Hvordan vaske hender på en mindfull måte:

Vask langsomt.
Kjenn etter hvordan du står, rygg, hode, nakke, hofte, armer
Føl føttene mot underlaget
Hvordan føles vannet som renner over og under hånda? Mellom fingrene?
Rett oppmerksomheten mot følelsen av såpa,
og bevegelsen når du såper inn og skyller av.
Hva lukter du?
Hvordan puster du?


Hun som skulle lede samtalegruppen var ikke på jobb, så resten av dagen fikk vi fri.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt
Posts: 3170
Joined: Thu Nov 12, 2009 20:24

Re: Skogli

Post by Ole-mann »

Så fint å lese om den gode erfaringen du gjør deg på Skogli! Så fint at du tar deg tid til å skrive ned erfaringen dine. :)

Det var fint at du nevnte dette med skanning. Jeg har lurt på hva det egentlig heter- nå vet jeg det. Det er en fin og effektiv måte å slappe av på. Fint at du skriver mer detaljert om mindfulness og hva det betyr. Jeg har aldri lest om det , bare prøvd skanning når jeg har følt behov for det. Håper du får flere gode dager på skogli! :) :sol:

hufsamor
Groddfast
Groddfast
Posts: 1880
Joined: Tue Sep 11, 2012 07:40

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Heia ole mann!
Takk for tilbakemelding. :)
Håper du får noen gode dager fremover, du også!

Dag 8, fredag
Mindfulness, eller oppmerksomt nærvær

Rosin øvelsen:

Ta en rosin i hånda.
Bruk god tid på å se på rosinen.
Hvordan ser den ut?
Fasong? Farge?

Kjenn på den med pekfinger og tommelfinger.
Hvordan føles overflaten?

Lukt på den.
Hvordan lukter den?
Hold den ved øret mens du ruller rosinen mellom tommel og pekefinger
Har rosinen en lyd?
Gjør det samme ved det andre øret.

Putt rosinen i munnen, uten å tygge.
Hvordan føles overflate?
Smaken?
Ta kun ett tygg.
Hvordan smaker den?
Hvordan føles innmaten i forhold til utsiden?
Tygg ferdig og svelg.

Fikk du noen minne- bilder?
(En godt voksen kvinne fikk bilder av at hun satt i sportsvogna med en liten eske rosiner og puttet en og en i munnen. Sikker ett 50 år gammelt minne- bilde som dukket opp)

Det er ikke meningen at man alltid skal spise rosin på den måten.
Dette er bare en øvelse for å lære seg hva mindfulness dreier seg om.

Feks: kanskje du har bestemt deg for å kose deg med en velfortjent kopp kaffe, (eller ett eple du fyser på, eller hva som helst)
Mens du drikker eller spiser, stresser du med hva du må huske å ordne etterpå, eller ser på tv eller rydder ut av spisebordet.
Og før du vet ord av det er koppen drukket, eller eplet fortært, og du mistet både smaken, opplevelsen og pausen.

Man kan være husbundet av sykdom, og likevel lage seg " stjerne opplevelser" i løpet av dagen.
Man kan ha en stjerne karriere og være sprek og effektiv og likevel "miste" livet, fordi man aldri stopper opp tar seg tid til å glede seg underveis.

Helse psykologi:
Han spant egentlig på samme tema som øvelsen tidligere på dagen.

Hva er dine lykke -øyeblikk?
Man kan ikke tvinge fram lykke. Man må ikke føle seg mislykket om man ikke får det til.
Men man kan legge til rette for å oppleve mer lykke.
Man kan prøve å se etter lykke-øyeblikk.

Noe som ble nevnt av lykke-øyeblikk i gruppen var:

Nyte fargen av blomsten du har i stua.

Sett deg på stolen ved vinduet, sett det helt åpent (nå når været er bra, altså)
Legg beina på noe
Nyt den friske luften som strømmer inn, kanskje skyene hvis du ser himmelen,
solas glitring i bladene hvis du ser ett tre.

Nyte å kunne legge seg ned uten forpliktelser og kjenne den myke madrassen og den gode puta og ikke ha noe mas eller krav. (For noen var dette bare visse tider av dagen, mange har familie med barn)

En kopp kaffe og en liten sjokolade bit

Osv osv

Kanskje du som leser kommer på egne lykke-øyeblikk?

Vi fikk lekse til neste gang.
Skriv opp lykke- øyeblikk som du legger til rette for, eller som dukker opp.

hufsamor
Groddfast
Groddfast
Posts: 1880
Joined: Tue Sep 11, 2012 07:40

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Søndag, dag 10

Jeg har spurt ett par stykker hva som har vært høydepunktet så langt, eller mest nyttig.

(For meg selv er det nok avspenningen.)

Her er ett par svar:

En av timene sier hun som leder det:

Hva som er hundre prosent av din kapasitet vil variere fra person til person.
Jeg personlig kan bestemme meg for å gå opp til toppen av himalaya om to uker, for det er hundre prosent for en person jeg har lest om i avisa.
Men det er jo helt urealistisk. Det er helt umulig for meg å nå det målet.
Hvis jeg virkelig prøver vil jeg bare bli utslitt og skuffet.
Min hundre prosent kapasitet ligger på ett helt annet nivå.

En gang var kanskje din hundre prosent her oppe (setter en strek høyt opp på tavla)
Nå har du for eksempel 30 %, av din tidligere kapasitet.
Hvis du hele tiden skal prøve å nå opp til de hundre prosent som du hadde før, vil du blir sliten og skuffet.
Disse 30% av din gamle kapasitet er din nye 100%.

Her er en annens favoritt:

På ett av arken vi har fått utdelt står det blant annet:

Spørsmål som raskt kan skille me fra depresjon:

Dersom du våkner i morgen og er frisk, hva vil du gjøre da?
Den deprimerte: vet ikke
Me - rammede: ramser opp en mengde ting som ønskes gjort eller oppnådd

Når du har gjort nor fysisk anstrengende, hvordan føler du deg da?
Den deprimerte: bedre
Den me-rammede: verre

(Her vil jeg bare føye til for egen hånd, at vi hele tiden blir oppfordret til å være så aktive vi kan uten å bli mer sliten. Så om du føler deg bedre etter en rusletur, betyr ikke det at du har depresjon i stedet for me.
Grensen går nok ett eller annet sted på mer fysisk tunge og krevende ting.)

hufsamor
Groddfast
Groddfast
Posts: 1880
Joined: Tue Sep 11, 2012 07:40

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Dag 11 og 13, mandag og tirsdag

Klinisk ernæringsfysiologi
Noen hovedpunkter:

Skriv handleliste og ha gjerne en ukeplan for middag.

Bruk trillebag eller ryggsekk når du handler

Kjøp ferdigbehandlet bønner, linser, osv.

Ha kjøkkenredskap du trenger liggende fremme.

Lag ovnsbakt middag, sparer oppvask og jobb.

Ha endel basis produkter i skap og fryser til enhver tid.

Spis hver 2-3 time.
(Noen blir bedre av å faste innimellom, men det ser ut til at for de fleste ligger løsningen

Tom mage?
Ikke hiv innpå banan eller juice, blodsukkerøkningen blir kraftig.
Gode tips er: nøtter, frø, avokado, grønnsaker, bær

Så var det litt om vanlige intoleranser og problemer med å fordøye fett og proteiner.
(Veldig vanlig problem ved me)

Hva en med me bør passe på å få i seg hver dag:

1 g omega3
OBS:
Hvis du tar omega 3 kapsler må du også ta sinktilskudd, for å unngå sink mangel
Ellers er det mange måter å få i seg nok omega 3.
Bare å sjekke på nett.

Antioksidanter:
Studier tyder på økt oksidativt stress ved me.
Det er viktig med inntak av antioksidantrike matvarer
(Det er ikke påvist samme effekt av tilskudd, med unntak av vitamin c og sink.)
Kilder til antioksidanter kan man google, den lista er lang, men viktig å ha i bakhodet.

Vitamin d
Mange med me har for lavt innhold av d vitamin.
Det er viktig for at kroppen skal ta opp kalk, og vitamin d er viktig for immunforsvaret.
TA TRAN HELE ÅRET

Drikk nok!
Gjerne vann med litt salt i feks farris eller buljong, hvis du er svimmel.

Så avsluttet vi mandagen og startet tirsdagen med avspenning.
Det finnes mange varianter over temaet.
vi har fått navn på to norske apper:

iMindfulness
(Av psykolog Ole Christer Finset Lund)
Her kan man kjøpe tilleggsmonduler, feks kroppsscanning og mindful walking
Den finnes for iPhone og androidtelefoner.
Koster kr 19,-

Den andre appen heter:
Mindfulness-appen NOR
For iPhone og androidtelefoner
Kr 14,-

Avspenning/ mindfulness er ett av de få verktøyene som faktisk hjelper me pasienter og smertepasienter til å få ett bedre liv, sa fysioterapeuten vår i dag.

Det får være nok for ett innlegg :D
Ha en glimrende dag i regnværet!

hufsamor
Groddfast
Groddfast
Posts: 1880
Joined: Tue Sep 11, 2012 07:40

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Time med legen:

Sovemedisiner:
Det beste er kognitiv terapi, men det er jo dyrt og vanskelig å få.
Man må regne med ti timer kognitiv terapi, og det koster 700- 1000 kroner timen.
Ellers snakket han endel om positiv tenkning og slikt.

Vi skal ha en egen time om søvn senere, så jeg hopper over de gode rådene og går rett på medisiner man kan prøve:
Melatonin
Vallergan
Zopiclone/phenergan
Tolvon 5-10 mg
Sarotex 10 mg
Ldn 10 Mg

Smertestillende man kan prøve:
Paracet 500 mg, 1x 3-4
Diclofenac 50 mg 1x2-3/ ibux 200 mg 1x2-3
(Ibux kan gi magesår. Bør ta syrenøytraliserende samtidig)
Kombinasjonspille: vimovo ( ibux og syrenøytraliserende i samme pille)
Kombinasjon: nozinan 5 mg + paracet 500 mg (har vist seg å være svært effektivt)
Sarotex 10 mg x 1-3
Ldn
UNNGÅ:
B preparater (paralgin forte, pinex forte, tramadol, kodein osv)

Ny forskning på gang:
Jeg har så vidt nevnt det tidligere i denne tråden, tror jeg.
De skal teste ut medisinsk faste på me pasienter.
Ikke noe mat eller juice eller suppe,
kun vann (event farris) i 10 dager.
Noen blir skikkelig dårlig underveis, så man bør ha oppfølging av medisinsk persjonell.
Jeg har heller ikke full oversikt over hva det går ut på, annet enn det jeg har skrevet over.
Så dette er ikke noen oppfordring til å hive seg på 10 dagers full faste på egenhånd.

Men tanken bak er at tarmen "nullstiller" seg, og kan starte på ny frisk med ny bakterieflora.

Men igjen, tenk deg godt om, legen visste om ett par stykker som hadde havnet på sykehus med kraftig angstanfall, utløst av fasten.

Til gjengjeld ser det ut til at det ikke er egentlig farlig, man blir ikke sykere, får ikke utløst sykdommer.

Jeg har veldig lyst til å prøve.
Jeg har jo lest i dette forumet om folk som er blitt bedre av faste eller delvis faste, men jeg har blitt dårlig når jeg har prøvd på egenhånd.
Midtveis i andre dagen har jeg gått og brekket meg og følt meg elendig.
Til gjengjeld har jeg så mye styr med tarmen, at faste høres fornuftig ut?

De tre første dagene skal være verst, det er da du blir avgiftet.

hufsamor
Groddfast
Groddfast
Posts: 1880
Joined: Tue Sep 11, 2012 07:40

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Da har jeg begynt å faste..
Dette er andre dagen.
Legen ville helst jeg skulle vente til jeg kommer hjem, siden de ikke har noe opplegg for dette på skogli.
Men det vil være mye tøffere hjemme, med mat over alt og ting som må gjøres.
Så jeg leverte urin prøve til legen, fredag morgen, og er dermed med i ett forskningsprosjekt.

Det er ikke noe gøy å faste, detmå jeg si.
Jeg har vært ganske kvalm, litt til og fra.
Og i dag har jeg bare ligget i senga, skikkelig vrak, til for en time siden.
Da tok jeg meg en tur i korridorene her og ut på verandaen.
Jeg håper at det er bedre på mandag. Det skal nemlig bli bedre fra dag fire.
Jeg har lovt å bryte fasten hvis jeg ikke klarer å følge opplegget her.

Ti dager er leenge, men folk har jo klart det før?

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt
Posts: 3170
Joined: Thu Nov 12, 2009 20:24

Re: Skogli

Post by Ole-mann »

Jeg fastet i fem dager. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle klare det. Tror ikke jeg hadde klart en eneste dag lenger. Lykke til!

rånni
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Sat Jun 06, 2015 14:14

Re: Skogli

Post by rånni »

Jeg har også lyst å teste ut faste. Derfor lurer jeg på hvor mye vann skal man drikke pr døgn. Er det noe annet en bør tenke på?

Post Reply