Skogli

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Ole mann- takk for lykke til, tror jeg trenger det. Selv om jeg er bedre i dag enn i går.
Følte du deg bedre etter fasten?

Rånni - Legen snakker om 3 liter vann i døgnet.
Av dette kan du drikke 1,5 liter farris eller bris.
Det er også greitt med te uten koffein, rene urte teer som kamille og peppermynte osv.
Hvis du vil prøve ut opplegget legen her tester ut, skal du ikke ha noe suppe eller grønnsaksjuice eller noen ting. Siden ideen er å nullstille bakteriefloraen i tarmen og la kroppen lage en ny koloni, vil du ødelegge hele opplegget om du tar en slurk juice.
Det ser ut til at kroppen av en eller annen grunn klarer å frembringe en frisk bakterie koloni, helt av seg selv, når den bare får muligheten.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Nei, jeg følte meg ikke bedre men fastet fordi jeg tenkte å legge om kostholdet. Håper at dette fungerer for deg. Blir spennende å høre hvordan det går.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

litt mer om faste og sykdom:
Dette med å fornye bakterie kulturen i tarmen er bare en side av det.
Etter to- tre dager begynner kroppen å tære på fettet i kroppen.
Da er du i ketose.
Hjernen får bare energi gjennom dette.
Det ser ut til å kunne gjøre hjernen friskere!

De har prøvd ut på feks epilepsi pasienter, som er blitt mye bedre.

Fasten bør pågå en stund, for at denne forandringen skal finne sted.
Helst 20 dager, men det er nok ikke realistisk for så mange.

Stoffskifte sykdommer passer dårlig sammen med faste.
Det finnes noen andre sykdommer også, som tilsier at du ikke bør faste, men jeg har ikke full oversikt.
Hvis du har lyst å prøve, men har en eller annen kronisk sykdom , vil jeg anbefale å bruke litt tid på å google og sjekke dette, før du starter.

1,5 liter farris var forresten ikke ett forslag, det er det du bør få i deg pr dag.
Eventuelt ha salt i vannet.
Det er viktig å holde salt nivået oppe.

Ellers har vi hatt aktivitestilpassing.
Vi fikk utdelt to "klokker" med tallene på, med plass til å skrive i midten.
Så skulle vi dele opp døgnet- hva gjør du, hvor mye gjør du av det?

Etterpå skal vi se på den og vurdere hva vi kan tenke oss å endre.
Det trenger ikke være noe stort.
Ett par husmødre lurte på om de skulle være mindre hysterisk når det gjelder husarbeid,
Og heller bruke litte bitt av den tiden til å ta en tur ut.

Vi er flere som har planlagt å bruke noe av tiden på sofaen til avspenning- mindfulness.
Ikke " jobbe" uavbrutt med å se på tv eller data.

Ei som er mer eller mindre husbundet kunne ikke se at hun kunne frigjøre noe tid/energi.
Hun gjorde ingenting, men hadde ikke krefter til mer
Da sa hun som ledet det:
Men du gjør jo masse!
Vi har lett for å tenke at det er ingenting,
Men du har jo fortalt at du står opp, lager deg frokost, spiser den, steller deg...
Alt dette er jo arbeid. Du gjør faktisk ganske mye.

Etterhvert kom det fram at hun kunne klare å komme seg ut av og til, hvis noen hadde bil og kunne kjøre. Så det ble snakk om muligheter rundt det- røde kors har visst noe frivillig opplegg, og frivillighetssentralen.

Vi har ellers avspenning i forskjellige varianter hver dag.
Det er skikkelig deilig.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Forresten, bare for å understreke det:

Denne fasten er ikke skogli sitt opplegg!

Vi er bare noen som bestemte oss for å prøvde, på eget initativ, etter at vi hørte ett foredrag av en lege her..
Og når vi hadde bestemt oss, gav han oss noen tips til hvordan vi kan gjennomføre det.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Ps nr to:
Jeg tror jeg har misforstått dette med tre liter væske, det er visst snakk om minst to liter.

misaguru
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by misaguru »

Høres spennende ut dette. Dere fikk ikke noen linker som kan vise til litt mer om denne fasten? Har den et eget navn etc? Takk for oppdateringer [SMILING FACE WITH SMILING EYES][THUMBS UP SIGN]

Sent from my iPhone using Tapatalk

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Dette er ikke en link til denne fasten egentlig, men ett program som gikk på scrødingers katt, som handlet om faste.

Vi har bare fått en link til en artikkel fra 2011, der det stilles spørsmål om visse sykdommer kan komme fra tarmen. Jeg lette etter linker selv, i papirene i går.

Fasten heter: medisinsk faste, eller terapeutisk faste, null diett, vannfaste.
Jeg tror problemet er at det ikke finnes noe særlig på nett på norsk, jeg har søkt litt omkring.
Dette har nok vært mer omtalt i andre land, som ikke er engelsk språklige.

Har jeg foresten nevnt at man kutter ut alle medisiner og kosttilskudd 2-3 dager før man begynner?
Så om du tar noen viktige medisiner, snakk med legen din!

Jeg skal prøve å huske å spørre om han har noen engelsk språklige linker, neste gang jeg ser ham.
Det ville jeg vært interessert i selv også. :wink:

suzanne
Stamgjest
Stamgjest

Post by suzanne »

Spennende å lese om denne fasten!

Vet du om denne fasten er noe en kan starte med før en eventuelt starter opp med fodmap dietten?

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Vet ikke. Men jeg har lest om mange som starter med faste før de legger om kosten.
Tanken bak, for de som gjør det, er å rense ut ting de ikke har godt av, før de begynner med ny og bedre kost....

Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Post by Iceman »

Hvis man ikke føler seg sterk nok til å faste, vil man kunne få en effekt av å gjennomføre en runde med avførings-salter?

Da forsvinner vel så og si alt av tarmbakterier på en gang?

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

litt mer om faste og sykdom:
Dette med å fornye bakterie kulturen i tarmen er bare en side av det.
Etter to- tre dager begynner kroppen å tære på fettet i kroppen.
Da er du i ketose.
Hjernen får bare energi gjennom dette.
Det ser ut til å kunne gjøre hjernen friskere!
Hvis dette fungerer på mange med me, vil jeg tro at det dukker opp behandlingstilbud etterhvert.
Slik at man kan legge seg inn og få oppfølging gjennom fasten.
Ærlig talt er det såpass ubehagelig at jeg ikke vil anbefale de som er skikkelig syke å prøve seg på egenhånd. Jeg kan også tenke meg at de som er sykere får en kraftigere reaksjon enn jeg har fått?

Post Reply