Skogli

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Re: Skogli

Post by hufsamor »

Litt om helse psykologi
(Kognitiv terapi)

Jeg vet at mange har ett anstrengt forhold til kognitiv terapi i forbindelse med me. (Me foreningen blant annet)
Og det kommer sikkert litt an på terapeuten også.

Men her er kort om hva vi har snakket om/lært:
Mange går på autopilot.(kanskje alle av oss, i noen sammenheng)
Før du ringer nav har du skuldrene oppunder øra, for du forventer en vanskelig samtale.
Du stresser opp de negative tankene rundt samtalen, og da stresser du kroppen samtidig.

Ei som har vært på kurs før, tenkte grundig gjennom den automatikken før hun ringe nav.
Så prøvde hun å være bevisst på at hele den skrekkelige samtalen foreløpig bare eksisterte i hennes eget hode. Hun prøvde å tenke ut konstruktive måter å svare på.
Og dermed ble det den beste samtalen hun noen gang hadde hatt med nav.
(Kanskje hun ble i mindre forsvarsposisjon? Mindre agressiv? Mer åpen for å lytte?)

Annet eksempel:
Du har en dårlig dag og ligger på senga med smerter.
Tanker som kan dukke opp er:
Jeg blir aldri frisk.
Jeg blir aldri bedre.
Hva har jeg, min idiot, gjort nå, som har ført til dette? Jeg lærer aldri!

Alt dette er jo nedbrytende tanker.
Kroppen kommer i stress modus og bruker mye energi på å være stresset og trist.
I tillegg er det jo ikke særlig oppbyggende, når du allerede er dårlig, å male rundt denne typen tanker.

Terapeuten vil at vi skal lære å se på slike tanker som det de er:
Tanker, ikke nødvendivis sannhet.

Han har endel tips:
Du kan prøve å "ta ett skritt tilbake" og si til deg selv:
Nå tenker jeg at jeg er en idiot, men er det sant?
Jeg kan jo både....

Ett annet tips, for hardnakkede, negative tanker:
Lag deg ett mentalt bilde av dem.
(Eller tegn dem)
Gi tanken ett navn, en farge, en fasong
(Min heter fra nå av petter og er ett grønt, hårete lite troll)
Det kan være bilde av en fjær som lander lett på skulderen din, som du plukker opp og titter på, også blåser du den forsiktig avgårde.
Det kan være en hard, svart liten klump som du forsiktig plukker opp, stryker lett, og putter i lommen for å ta med deg gjennom dagen.

Du kan snakke til tanken med feks donald strmme. Da blir den ganske ufarlig.

Jeg vet ikke hvor mye mening dette gir når man bare leser det.
Men i samspill med terapeuten og de andre gir det god mening.
Kognitiv terapi blir brukt for å hjelpe smerte pasienter og folk som har hatt kreft.
Det er jo helt åpenbart fysisk, ihvertfall kreften, det er ingen som betviler det.
Men man kan gjøre livet sitt endel bedre ved å bli kjent med tankene sine, og lære teknikker for å forholde seg til dem.
Og for en me pasient vil man jo bruke mindre energi når ikke negative tanker får stresse kroppen hele tiden.

Det kan også gjelde tanker som:
Nå må jeg ta stor rengjøring i hele huset, det ser ikke ut her!
Også setter man igang, og får en full krasj etterpå.
Det man da skal øve på er å tenke seg om før man starter:
Jeg tenker det er forferdelig. Er det virkelig så galt?
Hva blir resultatet i morgen hvis jeg vasker hele huset i dag?
Kan velge noe av det viktigste og legge det andre på vent?

Legen (som er svært seriøs og full av respekt for sykdommen)anbefaler kognitiv terapi.
Det er vissnok en av de svært få tingene (sammen med aktivitetstilpassing og avspenning)
som beviselig kan hjelpe en me pasient.
Problemet er at det er dyrt, og jeg vil tro det er litt avhengig av en dyktig terapeut.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Fine tanker du deler...

Petter er sikkert et like fint navn som mange andre. .. :)

Hvis man går til en behandler som har refusjonsavtale med det offentlige blir det kanskje ikke så dyrt men det er sikkert ikke lett å finne en behandler som har god klinisk erfaring med ME pasienter?

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Ole-mann, jeg tror sannelig du har rett ang henvisning fra legen.
Broren min fikk jo det, og han var strålende fornøyd med behandleren.
Det kan jo være verdt å prøve?

Dag 7 av fasten og jeg føler meg endelig bedre.
Slapp, men nesten ikke kvalm og ikke direkte syk.
Det blir spennende å se om det blir noe bedring etterpå, når fasten er over.
Legen anbefaler å gjenta fasten hvert halvår, men jeg skal ha ganske god virkning av dette, om jeg skal orke å gjenta det.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Hvordan går det med fasten?

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Nå er jeg ferdig og har så vidt begynt å spise.
Jeg var mer eller midre syk fram til dag seks.
Resten av tiden var jeg ikke syk, men melkesyra sprengte på etter ti skritt på flatmark,
og jeg var helt tom (jeg vet at det er slik hverdagen er for mange me pasienter, men for meg er det langt under mitt vanlige energi nivå) nå har jeg fått i meg proteiner og begynner å nærme meg vanlig form.
Jeg har fulgt all undervisning, det har gått bra. Men jeg startet jo fredag, så jeg kunne ligge i senga de to første dagene.
Det er to andre som faster, hun ene reagerer omtrent som meg, hun andre har hatt mer energi. De startet ett par dager etter meg. Hun som har mer energi fikk plutselig en ganske dårlig dag i dag, dag åtte. Men samtidig oppdaget hun at ett hissig utslett hun bestandig har på håndvristen var bleknet.
Nå blir det spennede å se hva som skjer videre, når vi får i oss mat igjen.
Vi er ferdig her på onsdag, men skal prøve å holde kontakt for å høre om noen av oss får den etterlengtede oppsvingen i energi nivået etterhvert.

Når det gjelder resten av oppholdet kan jeg anbefale skogli for alle som skal på rehabiliterings opphold.
Og hvis det er noe vi ikke har vært fornøyd med, har de ordnet det for oss så godt det lar seg gjøre.

Det er stor forskjell på å kunne ting i teorien, og å få "pugget" det inn over en periode på fire uker.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

I dag har jeg reist hjem fra skogli.
Jeg skal oppdatere når hverdagen begynner, om jeg opplever noen forandring.

Det jeg allerede har gjort:
Da jeg kom hjem var hele kroppen i gear, så jeg var helt klar til å sette i gang med å pakke ut.
I stedet la jeg meg ned og tok en avspenningsøvelse.
Jeg følte det egentlig var unyttig, for musklene var i hel-spenn og ville ikke la seg la seg kommandere...
Men sakte, sakte slapp mesteparten av spenningen taket.

Etterpå lå jeg en stund til og kikket i taket, før jeg smått om senn tømte kofferten.
Håper jeg kan forebygge endel nedturer på denne måte.
Bare om å gjøre å ikke pøse ut de ekstra kreftene det eventuelt må gi

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Livet mitt har jo bare vart ett par dager etter hjemkomst, men jeg opplever meg selv som friskere enn jeg var.
Jeg reagerer nok ganske likt på stress som før, tåler ikke det noe bedre.
Men jeg sover faktisk uten sove medisin og føler meg generelt bedre.
Om det er avspenning eller faste som gir resultatet er vanskelig å si.
Jeg er ganske flink til å bruke avspenning, både ila dagen og når jeg skal sove.
Også har jeg vært flink og brukt mindre tid på å lese/se på tv/pc, og mer tid på å se på skyene og å titte på hunden.

Det som i hvert fall er fordel etter fasten er at jeg ikke har hatt lyst på søtt.
Jeg som nesten kunne stjele snop ut av henda på en liten unge, så desperat som jeg kunne være etter spesielt sjokolade. Vi er en familie proppfull av diabetes to, det er ikke spørsmål OM du får det, men NÅR du får det. Innsatsen ligger i å utsette debuten så lenge som mulig.
Så for å prøve å holde på den positive effekten at jeg ikke har behov for søtt, prøver jeg å gjennomføre periodisk faste. For en kvinne betyr det 14 timer i døgnet uten mat.
Legen "min" på skogli lever slik selv.

Nå er det bare om å gjøre å holde fast ved det gode mønsteret.
Eller å finne tilbake til det, om jeg faller av etter en tid.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

En uke etter hjemreise, og fem av gruppen på ti har kommentert formen.

Jeg har det som jeg skrev på lørdag.
Jeg har klart å lage middag nesten hver dag ( hurra, hurra) og holder meg til sunn mat.
Gubben var på pårørende dag, og har faktisk luftet hunden hver kveld. Det er omtrent det verste han vet, så det er ganske imponerende. ( til gjengjeld får han middag nesten hver dag, hurra igjen.)

En hadde slitt seg ut på slutten av oppholdet og fikk en liten kræsj, men det var hun litt forberedt på.

En kom hjem til kaos og gikk også på en smell.

Ei av de andre som også hadde fastet, hadde ett par fine dagerfør hun slet seg ut ihelga og gikk berserk i godte skapet. Hun har allerede hanket seg inn, og vi to har uavhengig av hverandre begynt på periodisk faste. Hun føler som meg, at kroppen fungerer mye bedre med å ha det slik. Og med nesten null sukker og lite karbohydrater, fungerer vi vel så bra som vi kan.

Den femte føler ikke hun har mer energi. Hun er nok en av de dårligste i vår gruppe. Men hun drikker mindre kaffe, spiser sunnere og mindre søtt, går litt lengre rusleturer og hviler mer fornuftig.
Hun sier at hun har bedre humør, mer muskler og jevnere energi gjennom dagen.

Så vidt jeg forstår er vi altså tre av fem som etter en uke har ett bedre liv enn før Skogli. Ikke sånn at vi løper rundt og jobber hundre prosent, men slik at vi føler at det er verdt å holde på med noen av disse verktøyene vi har fått.

Vi har opprettet en egen facebook gruppe, og alle de som for øyeblikket er aktive der har kommentert formen.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

En liten oppdatering?

Jeg er for lenge siden tilbake på sovemedisin.
Jeg har ikke fulgt opp periodisk faste de siste ukene, og er nå like sugen på søtt som før.

Jeg skal snart i gang med en ny faste periode, og prøve å holde meg til en diett etterpå som jeg vet fungerer bra for meg.

Hva ellers?
Jeg bruker masse, masse små tips som jeg fikk på skogli, og noen jeg har tenkt ut selv i ettertid, inspirert av skogli.
Og jeg avspenner hver dag. Det er jeg helt nødt til for å holde den positive virkningen oppe.
Jeg opplever fortsatt meg selv som en god del friskere enn før skogli,
men hva er diett, hva er faste, hva er avspenning og hva er de mange, mange små endringene i livet?
Vet ikke.. Det er nok ikke en bestemt ting, men summen av alt.
og jeg vet ikke om jeg egentlig er så mye friskere, eller om mesteparten kommer av at jeg bruker energien på endre ting enn før.

På skogli sa de: vi gjør nok ikke folk friske av me, det er skjeldent. Men vi ser ar mange får en større deltagelse i livet.
Og det er nok en god beskrivelse av hvordan jeg føler det.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Jeg vet ikke hvordan jeg skulle fungert uten sovemedisin. Søvn betyr så mye for energien. Diett har også vært, og er, viktig for min del. Glad for at du føler deg bedre. Det er viktig å holde fast på den gode og positive følelsen. Det gjør hverdagen litt bedre. :)

olebrumm
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by olebrumm »

Takk for at du delte hufsamor :)

Post Reply