Lysømfintlighet - kan det utløse andre symptomer?

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Tigerhai
Stamgjest
Stamgjest

Lysømfintlighet - kan det utløse andre symptomer?

Post by Tigerhai »

Jeg lurer på hvordan ordentlig lysømfintlighet arter seg? Kan det å plutselig bli eksponert for feks sterkt sollys utløse andre ME-symptomer, slik som smerter, feberfølelse og/eller utmattelse?

Jeg spør fordi jeg vil helst være sikker før jeg påstår noe, det hadde vært litt flaut hvis jeg husket feil! Har aldri hatt noe mer enn midlertidig vondt i øynene selv, så jeg har ikke så mye erfaring med photosensitivitet (heldigvis).

Jeg forsøkte å søke på forumet om dette, men fant ikke det jeg lette etter. Fant noen linker som ikke funket fordi de fortsatt linket til det gamle forumet, og da jeg prøvde å google det havnet jeg først og fremst på epilepsi-sider...

Blebjo
Fast plass
Fast plass

Re: Lysømfintlighet - kan det utløse andre symptomer?

Post by Blebjo »

Om jeg blir utsatt for sterkt lys får jeg først problemer med å fokusere øynene på ting, så får jeg trykk i hodet, deretter hodepine, og så kommer alle de andre symptomene på rad og rekke om jeg ikke kommer meg unna lyskilden i tide. Blir skjelven, tung i kroppen, får feber og makter ikke noe. Derfor kan man ofte se meg med solbriller også innendørs, spesielt på dagene da jeg er mest lysømfintlig.
[url=http://hjemmeistua.wordpress.com/]Hjemmeistua sin blogg![/url] PS: Bruk kun "hjemmeistua" navnet der, ikke nick.

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Post by Solgløtt »

Jeg tror dette er veldig forskjellig i fra person til person

Når jeg var sengeliggende, tålte jeg hverken lyd eller noe særlig lys.

Lys (for mye) gjør at jeg blir dårligere, på samme måte som av aktivitet. Sterke lyskilder brenner seg inn i øynene og blir overstyrende overfor alle inntrykk. Skal noen gjøre det koselig med et stearinlys, så kan det kanskje sammenlignes med en sånn hurtigblinkende blitz som er på utestedene. Som å sitte å stirre inn i en...... på enn måde

Sol lys blir også noe som tapper energien. Jo dårligere jeg er...... jo kraftigere merker jeg det
TTT (Ting Tar Tid)

maddå
Husvarm
Husvarm

Post by maddå »

Jeg har vært hos nevrolog, før jeg fikk ME diagnosen. Jeg fikk da diagnosen fotofobi, som er kraftig lysskyhet. Dette fører til rennende øyne, vondt i hode og øynene. Og dermed variasjon mellom migrene og tensjonshodepine. Videre fører dette også til at jeg har fonofobi. Som er at jeg er lydømfintelig. Med tensjonshodepine følger det muskelsmerter, og med migrene følger kvalme.

Så jeg mener at lysskyhet kan føre til mange symptomer. Men dette har jeg fått diagnostisert hver for seg, men samlet tror jeg det skyldes ME.

Blebjo
Fast plass
Fast plass

Post by Blebjo »

Ja, stearinlys, halogenpærer og lysstoffrør er det verste for meg. Når venner eller familie og jeg er ute og spiser nå og da, må vi flytte stearinlyset, så jeg ikke får problemer med symptomene jeg nevnte i forrige innlegg. Heldigvis har alle, både familie og venner, forståelse for dette.
[url=http://hjemmeistua.wordpress.com/]Hjemmeistua sin blogg![/url] PS: Bruk kun "hjemmeistua" navnet der, ikke nick.

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Post by Solgløtt »

Kontraster mellom lyst og mørkt, gir meg problem, også..... på bilder
Ble minnet på det, når jeg var inne på Marias metode her om dagen

Image
TTT (Ting Tar Tid)

Tussen
Groddfast
Groddfast

Post by Tussen »

Tigerhai wrote:Jeg lurer på hvordan ordentlig lysømfintlighet arter seg? Kan det å plutselig bli eksponert for feks sterkt sollys utløse andre ME-symptomer, slik som smerter, feberfølelse og/eller utmattelse?
Ja, akkurat sånn. I tillegg til veldig "jobbing" i nervesystemet. Som en strøm langs ryggraden og på baksiden av kroppen som igjen utløser svimmelhet/kvalme, rykninger og andre nevrologiske symptomer.

For meg ser det ut til å spille det en rolle hvordan lyset treffer i forhold til øyet. Det lave sollyset vår/høst, for eksempel, er ekstra ille.
Tussen
---------
"Jeg har aldri mislyktes, jeg har bare funnet 10.000 måter det ikke fungerer på!"
Thomas Edison

Tigerhai
Stamgjest
Stamgjest

Post by Tigerhai »

Takk for svar! :)

Post Reply