ME/nevrasteni/kronisk utmattelsessyndrom

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
helt meg selv
Bofast
Bofast

ME/nevrasteni/kronisk utmattelsessyndrom

Post by helt meg selv »

Jeg kom over denne siden: http://www.ressursklinikken.no/fakta/39 ... sessyndrom
som er det første stedet jeg har sett som skriver om både ME og nevrasteni mm. Å vite hva som er hva er ikke alltid lett, men her kan du lese om begge sykdommer og finne ut hva som passer og ikke for deg. Diagnosejakten kan bli enklere.

I det samme vil jeg også gjøre oppmerksom på denne siden: http://www.utbrenthet-kronisk-utmattels ... sessyndrom

Det er kjekt å undersøke på egenhånd før man bestiller time hos legen og kjekt å ha noen nettsteder å referere til når man selv ikke klarer forklare forskjellen. Synes jeg iallfall.

Håper det er nyttig!
.. med ønske om gode dager!
Bloggen min

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: ME/nevrasteni/kronisk utmattelsessyndrom

Post by badeand »

Www.utbrenthet-kronisk-utmattelse.no påstår en sammenheng mellom utbrenthet og ME, og mener utbrente kan få diagnosen CFS. De har til og med et diagram, der utbrenthet overlapper med ME. Jeg er helt uening.

CFS er det navnet som brukes på ME visse steder. Ettersom utbrenthet ikke er ME er det etter mitt skjønn et misbruk av diagnosekriteriene, og det går mot diagnosekriterienes intensjon, å gi utbrente diagnosen CFS (kronisk utmattelsessyndrom). Så klart, utbrente kan oppfylle kriteriene for CFS, men det betyr ikke at det er riktig diagnose. Akkurat som en ME-pasient kan oppfylle kriteriene for depresjon, men likevel er det helt feil diagnose.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

helt meg selv
Bofast
Bofast

Post by helt meg selv »

Et annet sted på forumet hadde vi en diskusjon/samtale om utbrenthet kontra ME, om det første kunne gå over til det andre. Jeg husker ikke hvor den tråden er, men ser at den er relevant her også.

Det er en del overlappende symptomer mellom utbrenthet, ME og mange andre sykdommer.
Bloggen min

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

Jeg tror vel at ME er den eneste sykdommen av alle disse hvor trening er kontraindisert. Altså at man blir sykere av å trene. Ved utbrenthet og nevrasteni, depresjon og CFS, så har kroppen godt av å trene, og man opplever å bli bedre etterhvert. Det motsatte er jo tilfelle ved ME.
Den lever best som kan kunsten å slappe av.

helt meg selv
Bofast
Bofast

Post by helt meg selv »

Jeg ser nesten alltid at ME står med skråstrek CFS, mens i denne tråden skilles ME ut. Hva er egentlig CFS? Trodde det var akkurat det samme, men at CFS ble brukt av fastleger og ME av spesialister.
Bloggen min

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

Min fastlege skiver ME med diagnosekode M 04 . ( tror jeg..) ;-)
CFS er kronisk utmattelsesyndrom. Og er ikke det samme som ME. Hovedsymptom er utmattelse.
Med ME så har man så uendelig flere symptomer fra både immunsystemet, hormonsystemet og nervesystemet. Leger som side stiller disse to disgnosene, har ikke forstått hva ME er.( eller mener at ME ikke er en egen sykdom. Den dagen vi får ordentlige diagnose kriterier for ME, så fårmvi kanskje en slutt på denne uryddigheten innenfor disse ulike diagnosene.
Den lever best som kan kunsten å slappe av.

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand »

helt meg selv wrote:Jeg ser nesten alltid at ME står med skråstrek CFS, mens i denne tråden skilles ME ut. Hva er egentlig CFS? Trodde det var akkurat det samme, men at CFS ble brukt av fastleger og ME av spesialister.
Problemet er at de lærde strides. Derfor er det umulig å få noe klart svar.

Jeg anbefaler å ta en titt her, selv om det er tung lesning: http://www.hfme.org/misdiagnosis.htm

For de som ikke orker å lese klipper jeg ut hovedbudskapet: "What a diagnosis of ‘CFS’ actually means is that the patient has a gradual onset fatigue syndrome which is usually due to a missed major disease." (Missed major disease kan f.eks. være ME, B12-mangel, kreft eller noe annet.)

Fjellrypa
Stamgjest
Stamgjest

Post by Fjellrypa »

*Stadig like forvirret* :?

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand »

Fjellrypa wrote:*Stadig like forvirret* :?
Vel, det er jo naturlig, når folk med doktorgrad og dress og slips og hatt og frakk og sånn også er forvirret.

Men her er ihvertfall endel syn som er ganske utbredt, i forskjellige varianter:

Syn 1: ME er en fysisk sykdom. CFS er en sekk som ganske enkelt betyr at legen ikke fant ut hva man feiler.
Syn 2: ME er en fysisk sykdom. CFS er et annet navn på ME.
Syn 3: ME er en fysisk sykdom. CFS er generell utmattelse, som inneholder ME og andre sykdommer.
Syn 4: CFS skyldes en sykdomsrespons i kroppen, uten en underliggende sykdom. CFS er et annet navn på ME.
Syn 5: CFS skyldes psykisk stress, uten en underliggende sykdom. ME finnes ikke eller er et annet navn på CFS.
Syn 6: CFS skyldes at man tolker vanlige kroppsfornemmelser som farlige, og dermed tror at man lider av CFS. :dum:

Nevrasteni regnes som en psykisk sykdom med utmattelse som skyldes stress. Men det er vel ingen tvil om at mange med ME har fått denne diagnosen.

Hvis jeg hadde fått velge hadde jeg erstattet både CFS, ME, ME/CFS, CFS/ME, CFIDS og nevrasteni med nye navn med nye kriterier og nye skillelinjer.

merte
Fast plass
Fast plass

Post by merte »

badeand wrote:Hvis jeg hadde fått velge hadde jeg erstattet både CFS, ME, ME/CFS, CFS/ME, CFIDS og nevrasteni med nye navn med nye kriterier og nye skillelinjer.
Nå kom det nye internasjonale diagnosekriteriere for ME sist høst, der CFS er fjernet helt. Det må da være god start...:-)

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand »

merte wrote:
badeand wrote:Hvis jeg hadde fått velge hadde jeg erstattet både CFS, ME, ME/CFS, CFS/ME, CFIDS og nevrasteni med nye navn med nye kriterier og nye skillelinjer.
Nå kom det nye internasjonale diagnosekriteriere for ME sist høst, der CFS er fjernet helt. Det må da være god start...:-)
Ja, de nye ME-kriteriene er veldig gode.

Post Reply