Rettigheter når man har sagt opp jobben pga sykdom

Dette underforumet tar opp temaene utdanning, omskolering, jobb og arbeidstrening. Her kan man utveksle erfaringer. For faglige tips og råd om hvilke muligheter og rettigheter man har for tilrettelegging når man er syk finner du under NAV-forumet.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Moderator
Moderator

Post by Moderator »

Dette innlegget er skrevet av en bruker som ønsker å være anonym:

* * * *

Jeg ble opprørt over en historie jeg hørte idag :( En kvinne med FM har vært av og på sykemeldinger over tid, og til slutt sa legen stopp. Og siden kvinnen ikke kunne fungere i sin jobb, valgte hun å si opp og begynne studier. Dette tillater ikke formen heller, og nå måtte hun sykemeldes fra det også. I tillegg utredes hun nå for MS, som ligger til familien. Hun har byttet lege, og det var den nye legen som startet utredningen. Den forrige legen visse om at dette lå til familien, men valgte å ikke følge opp den tråden.

Jeg synes det er så utrolig trist at hun og familien kanskje kommer til å virkelig lide for det valget hun gjorde da hun sa opp jobben, og slik jeg forstod det så var det det legen la opp til. Det beste hadde jo vært å f.eks. forsøke attføring, og dette synes jeg den forrige legen burde ha foreslått. Hun trodde jo sikkert oppriktig at hun ville klare studiesituasjonen, men nå ser det kanskje ut til at situasjonen hennes har forverret seg i og med at den nye legen mistenker MS...

Har hun nå mistet alle økonomiske rettigheter i og med at hun sa opp sin faste jobb?

Snowball
Groddfast
Groddfast

Post by Snowball »

Jeg ble "tvunget" til å si opp jobben min.
14 måneder etterpå fik jeg innvilget TU.
Det at jeg sa opp jobben kom aldri på bane.

Lykke til!

Tirill
Stamgjest
Stamgjest

Post by Tirill »

Hun burde ta seg enn tur til nav så fort som mulig å høre hvilke rettigheter hun har.

Jeg også måtte si opp jobben etter mye sykdom men fikk rehabilitering.

ingerbl
Fast plass
Fast plass

Post by ingerbl »

Jeg sa opp jobben min, fordi jeg visste at de ikke kunne legge til rette på vaskejobben jeg hadde. Fikk legen til å skrive et brev angående smerter og helsa mi, og slapp å bli utestengt for arbeidsledighet som jeg gikk til.

Etter lang tid, hvor Nav klarte å rote meg bort, søkte jeg på attføring. Der måtte jeg ta 12 ukers arbeidsutprøving. Noe som viste at jeg ble dårligere. Herfra, venter jeg på utredning og diagnose.

Jeg tror nok ikke at det å si opp en jobb, man ikke er i stand til, må bli et stort problem. Men det var dårlig jobb av legen.

Min egen lege, anbefalte meg ikke å si opp, men jeg så ingen annen vei da. Og senere løste det seg allikevel.
Survive and enjoy life

kari
Husvarm
Husvarm

Post by kari »

Veldig vanskelig situasjon hvis man har sagt opp jobben "frivillig" pga sykdom. Jeg gjorde dette etter ett år på sykepenger pga press fra arbeidsgiver, tenkte at de kan jo si opp meg likevel, så da syns jeg det var greit å si opp selv slik at jeg fikk en bedre attest.

Da jeg skulle søke rehabiliteringspenger videre måtte jeg sannsynliggjøre overfor NAV at problemet mitt ikke egentlig var arbeidsledighet. At jeg hadde sagt opp jobben selv holdt ikke, jeg måtte vise til et skriftlig jobbtilbud fra annen bedrift. Hadde heldigvis kontakter som kunne fremskaffe et jobbtilbud og love meg jobb dersom jeg mirakuløst skulle bli frisk over natten. Fikk en skriftlig bekreftelse på dette, og da var det greit.

Viktig å la dette rådet gå videre: IKKE SI OPP JOBBEN DIN NÅR DU BLIR SYK!!! Vil du prøve deg på skolebenken, så er det beste å gå veien via attføring, selv om dette tar lengre tid, for da beholder du dine rettigheter (og slipper kanskje å ta opp unødige studielån) dersom dette ikke skulle være gjennomførbart pga helsen.

Ofte er det vanskelig å få ryddet opp i disse tingene hvis det først er gjort. Noen som er flink til å skrive brev kan kanskje hjelpe til forklare NAV hva som har skjedd og hvorfor. Hvis noen har anbefalt deg å si opp jobben eller gjøre noe annet dumt, kan man skrive dette i et brev.

Men det viktigste er nok likevel å være føre var og la arbeidsgiveren si deg opp, ikke motsatt!
Akkurat som det er lettere for småbarn å lære å skrive hvis de får noen riktig store og fete blyanter, så er det lettere å skape seg det gode liv hvis du har noen store og fete drømmer...

Post Reply