Alkohol og andre sentraldempende midler?

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Plinkiplonk
Husvarm
Husvarm

Alkohol og andre sentraldempende midler?

Post by Plinkiplonk »

Jeg sitter her og funderer på om det finnes noe som kan roe ned stresshormonene mine, og så kom jeg til å tenke på slike sentraldepmende midler og begynte å fundere litt på om det kan hjelpe?

Jeg tenker i retning Vival og Rohypnol og slike ting? Når jeg snakket med mannen min om det, så spurte han om jeg ikke ville få samme virkning av et glass vin?

Nå hverken drikker jeg alkohol eller tar tabletter i utgangspunktet, så jeg har virkelig ikke peiling. De gangene jeg har drukket alkohol, så har det vært i settinger som gjør at jeg drikker litt mer enn et glass, og jeg har tålt svært lite (mye mindre enn før og enn andre friske mennesker). Er det vanlig å tåle eller ikke tåle? Er det god behandling med et glass vin for å få til å slappe av innimellom for oss som har utmattelse? Og kan vival og lignende hjelpe til å roe ned uroen inni oss? (Det er som om jeg har en lang smal tordnado som snurrer på innsiden hele tiden og aldri lar meg hvile. Eller en flerfelts motorvei med biler som suser i begge retninger. )

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

Siden både Rohypnol, Vival og alkohol er veldig avhengighetsdannende, ville jeg aldri benyttet det til å roe ned stresshormoner.

Lær deg heller gode pusteteknikker for eksempel.

lykkefund
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by lykkefund »

Jeg sitter å tenker på at noen ganger må man bare ta imot hjelp.
Hvis man har prøvd alt og kroppen er spinnvill. Da er det ikke så enkelt heller. Hør med legen din om han kan hjelpe deg. Og om hvor evhengighets dannende det er. Det er mange som må ha litt hjelp i starten for å kunne roe seg ned. Men et glass rødvin er sundt. Og en trenger ikke å drikke seg full. Pappa har ME og han tar seg en karsk til kvelds og har gjort det i mange år. Da sover han godt og roer stresset i kroppen. Han er ingen alkoholiker i mine øyne. Dette blir medisinsk bruk. Som å ta en pille for meg.
jeg må gå mine trinn alene- og jeg skal klare det:-)

http://surekrokodiller.blogspot.com/
http://byskogenkafe.blogspot.com/ sybloggen min

Plinkiplonk
Husvarm
Husvarm

Post by Plinkiplonk »

Ja, jeg er klar over at dette er avhengighetsdannende midler, og det er forsåvidt ikke noe jeg ville rådet andre til å gjøre heller. Jeg er bare der lykkefund beskriver, noen ganger har man prøvd alt og er desperat. Jeg puster dypt og rolig jeg mediterer jeg har prøvd hvert eneste kapittel i hver eneste selvhjelpsbok som finnes føles det som, jeg gjør egentlig alt jeg kan.

Jeg er en person som i utgangspunktet ikke bruker hverken medisiner eller alkohol. Jeg har endel smerter pga fibromyalgi, men jeg tar ikke smertestillende mer enn en gang hver annen til tredje måned, jeg burde gjerne vært flinkere til å ta det oftere ... Jeg fikk for veldig mange år siden somadril på resept fordi jeg hadde så overspente muskler. Jeg tok en i måneden eller noe slikt, kanskje sjeldnere. Jeg har en forelder som er alkoholiker, og har egentlig tatt avstand til alkohol, men jeg vil ikke la det styre meg helt heller dersom det kan hjelpe å drikke et glass vin i måneden feks, så er jo det supert. Spørsmålet er vel om det kan hjelpe.

Tanken jeg hadde var, at når det gjelder smerter, så er det viktig å ta smertestillende innimellom bare for å bryte smerteopplevelsen, å bryte mønsteret slik at "den platen ikke henger seg opp" at det blir kronisk (altså, nå er jo kroniske smerter en del av fibromyalgi, men heldigvis så varierer det i styrke og plass, og jeg har ingen ønsker om at det skal "henge seg opp" på høyeste nivå liksom, eller noe nivå for den del.

I allefall, så var det tanken jeg fikk med sentraldempende midler. At dersom det kan roe ned uroen en gang i blant så kunne det være bra? :usikker:
Det er jo mulig jeg er helt på viddene her nå. Kanskje jeg heller skulle hatt noen hormoner istedet? :vetikke:

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Post by Solgløtt »

Jeg blir sykere, hvis jeg rører alkohol. Er nok med en halv øl for meg. Da kan flere dager fremover være ødelagt.

Men, det er flere undergrupper i ME'n. Noen tåler, og andre tåler ikke alkohol. Er bare en måte å finne utav det på
TTT (Ting Tar Tid)

exD(INA)
Stamgjest
Stamgjest

Post by exD(INA) »

Som Solgløtt, så blir også jeg dårligere av alkohol; smerter, føler meg uvel, hodepine, "matthet" (vanskelig å sitte og stå oppreist) osv. Og det skjer etter et halvt glass vin (med ett unntak; da drakk jeg et helt, lite glass rødvin til god mat og var like sprek...det var opptur det!)
Vival ol har jeg aldri prøvd. Somadril pg paralgin forte som jeg fikk for noen år siden i forbindelse med skriveprolaps gjorde meg noen ganger trøtt, noen ganger ikke, og nesten alltid helt ute av lage dagen etter/derpå..

Forstår godt ditt ønske om "smerte- og stressfri".
Håper du finner noe som kan hjelpe!

Juni
Rotfast
Rotfast

Post by Juni »

Det er lett å bli avhengig av medikamenter i benzodiazepin-gruppen (vival/stesolid, sobril, flunipam/rohypnol, imovane/zopiklone o.l) Disse legemidlene roer ned et stresset nervesystem, men er svært vanedannende og bør bare brukes helt kortvarig.

Jeg vil heller ikke anbefale alkohol, fordi at det bare stresser kroppen enda mer. For meg føles det nesten jeg jeg heller innpå gift hvis jeg drikker alkohol.

Ro, hvile og avspenning er den beste veien å gå. Forsøk gjerne smertestillende som ikke er vanedannende, som f.eks paracet, ibux, naprosyn og voltaren. Varme pakninger hjelper også godt hos meg.

Juni
[i]Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg[/i]

Plinkiplonk
Husvarm
Husvarm

Post by Plinkiplonk »

Ja, varme hjelper godt på. Varme gode dusjer og badstu, det er bare det at man må komme seg til en ... Vil paracet kunne roe ned stresset mener du Juni?

lykkefund
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by lykkefund »

Det kan gjøre det inntill en vis grad. Men det går ann å prøve seg litt fram, du finner raskut ut om dette er noe for deg.
Jeg måtte opp i pforte for å få en virkning og roe kroppen. Nå bruker jeg nesten ingen ting, bare ved uutholdelige smerter el.
jeg må gå mine trinn alene- og jeg skal klare det:-)

http://surekrokodiller.blogspot.com/
http://byskogenkafe.blogspot.com/ sybloggen min

Juni
Rotfast
Rotfast

Post by Juni »

Plinkiplonk wrote:Ja, varme hjelper godt på. Varme gode dusjer og badstu, det er bare det at man må komme seg til en ... Vil paracet kunne roe ned stresset mener du Juni?
Paracet kan ta bort smerter. Kroppen blir stresset hvis en går med kroniske smerter og søvnkvaliteten blir dårligere. Jeg bruker varme pakninger for smerter hver kveld når jeg legger meg. Noen ganger er ikke dette nok og jeg tar 1 gram Paracet i tillegg. Hvis dette ikke tar bort smertene, tar jeg 50 mg Voltaren. For meg hjelper dette stort sett alltid.

Hvis jeg har mye uro/stress i kroppen, er det et tydelig tegn på at jeg har gjort for mye/overanstrengt meg. Da er det ro og hvile som gjelder.

Juni
[i]Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg[/i]

Karina
Stamgjest
Stamgjest

Post by Karina »

:wink:

For meg var det ikke noen hjelp å drikke for å roe ned indre stress. Det ble bare være og veldig dårlig søvn.

Tålte også veldig lite ble berusete på veldig lite og dårlig.

Hadde mye smerter så legen skrev ut pinex fort til meg. Brukte også disse til å roe ned indre stress og sove. Jeg tar de nesten aldri nå. Har hatt et glass stående i skapet i mange måneder.

Når jeg hadde denne uroen sov jeg veldig lite, og jeg hviste at jeg ble værre hvis jeg ikke fikk roet ned kroppen og fikk sove godt.

Jeg tok en om kvelden i flere dager etterhver andre. Jeg ble ikke avhengig av de, men måtte øke dosen etter hvert. Fra en til en og en halv så to, men med opphold på noen uker hjalp bare en igjen.

:wink:

lenemoren73
Rotfast
Rotfast

Post by lenemoren73 »

Jeg er mye plaget med denne intense uroen i kroppen som du beskriver. Den er nesten mitt mest plagsomme symptom for den sliter meg helt ut og jeg er jo i utgangspunktet utmattet så det kan liksom ikke bli verre.

Jeg bruker valium/stesolid og lignende stoffer og det hjelper meg veldig godt.
Jeg vet at de er veldig vanedannende og bruker dem bare innimellom for å få brutt "urospiralen" for en stakket stund. Føler på den måten at jeg får hentet meg litt inn igjen og er jeg heldig så får jeg faktisk noen gode dager i etterkant.
Ja da!!!!! Det er ikke å anbefale, men av og til så får man stikke fingeren i jorden og innse at må man så må man.

Jeg har ikke gode erfaringer med å bruke alkohol som et beroligende middel fordi jeg får hangover gange 100 bare av små mengder når jeg har en dårlig periode. Engentlig veldig synd for jeg er veldig glad i rødvin :( :( :(
Det virker som om du har et fornuftig utgangspunkt til både tabletter og alkohol og så lenge du klarer å beholde det, så ser jeg ikke noe galt i å bruke beroligende midler en gang i blant for å bedre livskvaliteten.
For meg er de til stor hjelp i perioder og jeg har som deg lært meg både avspenningsteknikker, tatt LP-kurs og lest mye litteratur om både det ene og andre, uten at dette hjelper meg når uroen står på som verst.

Problemet du kan støte på er at noen leger er veldig motvillige til å skrive ut slike midler.
Har opplevd å sitte på legevakten med 120 i hvilepuls og en kropp som var helt på tyttebærtur av stressreaksjoner og legen skremte vannet av meg ved å fortelle at det hun nå så seg nødt til å skrive ut til meg kunne gjøre meg suicidal og narkoman og jeg vet ikke hva.

Ja da !!!! Slike stoffer er vanedannende, men brukt på rette måten er de også til god hjelp og kan gi avspenning for en periode til en sliten kropp og sjel. Legemiddelindustrien har dessverre enda ikke klart å komme opp med et godt alternativ som ikkke er vanedannende.

Det er i allefall mine erfaringer!!!!!
Håper du finner ut av det :) :) :) :)

Gode tanker fra
Lene
Du ska få en dag i mårrå som rein og ubrukt står, med blanke ark og fargestifter tel.......

Post Reply